Staten ska satsa på fåtal hamnar

Hur kan transporter till fastlandshamnar förbättras för att gynna det gotländska näringslivet? Regeringens hamnutredare Bengt Owe Birgersson har besökt Gotland för att diskutera förslag med representanter från myndigheter och Visby hamn.
- Målsättningen är att infrastrukturen ska bli effektivare och smidigare för godstransporter, säger Bengt Owe Birgersson.

Gotland2007-03-23 06:00
Bengt Owe Birgersson utsågs vid ett regeringssammanträde i juni 2006 till statlig förhandlingsman med uppdrag att peka ut ett fåtal svenska hamnar av särskild vikt för landet. Hamnutredaren ska ge förslag till hur hamnarnas samlade infrastruktur och resurser bör kunna utnyttjas och har besökt hamnar från norr till söder. Nu var det Gotlands tur.
I torsdags förmiddag hade Eva Nypelius, (c) kommunstyrelsens ordförande, och Marianne Samuelsson, landshövding, möte med Bengt Owe Birgersson.
- Mitt uppdrag är att föreslå vilka hamnar som särskilt ska prioriteras och är bäst lämpade för näringslivsutveckling. Utpekade hamnar ska prioriteras vid framtida utbyggnad av vägar, järnvägar och annan statligt finansierad infrastruktur, säger Bengt Owe Birgersson.

Ny reservhamn
Gäller det Gotlands hamnar?
- Nej. Men det är minst lika viktigt för gotländskt näringsliv att godstransporterna sker smidigt till och från Oskarshamn och Nynäshamn. Godset ska inte fastna i en bilkö någonstans och därmed missa gotlandsfärjan. Sedan tidigare har beslut fattats om att pendeltågstrafiken kommer att utökas när sidospåren byggts ut till Nynäshamn. Färjeläget i Oskarshamn ska flyttas för att undvika det trafikkaos som rått, säger Bengt Owe Birgersson.
Hamnutredningen kommer inte att resultera i att staten finansierar ombyggnader eller muddring av hamnar utan ska enbart fokusera på att effektivisera transportvägarna på fastlandet.
- Det ligger i hamnägarnas intresse att hamnarna fungerar.
Vad har ni diskuterat i dag?
- Vi vill lyfta fram hamnarnas betydelse för gotlandstrafiken. Viktiga är också Linjetrafikens, Cementas och Nordkalks transporter. Passagerartrafiken med turister är av intresse för det gotländska näringslivet, säger Eva Nypelius.
- Gotland behöver en ny reservhamn. Ingen färja kan i dagens läge lägga till i Kappelshamn utan Slite passar bättre. Vi skulle kunna utveckla färjetrafik från Slite till Baltikum, fortsätter hon.

Tar emot synpunkter
Men de gotländska önskemålen om alternativa hamnar och nya transportvägar efterfrågas inte i den statliga hamnutredningen.
- Det uppdrag jag har handlar om export och import och där passar inte Slite hamn in. Men självklart tar jag med mig synpunkter till regeringen när utredningen lämnas till näringsminister Åsa Torstensson (c) den första oktober, säger däremot Bengt Owe Birgersson.
Efter remissyttranden inkommit tas beslut i riksdagen våren 2008.
- För Gotland som region är det viktigt att inte bli förbiseglad. Jag hyser oro över att regeringen enbart koncentrerar sig på de större hamnarna i Sverige. Man tror att Gotland enbart importerar men glömmer bort att vi faktiskt exporterar en hel del som till exempel Cementas båttransporter till USA, säger Marianne Samuelsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om