Utvecklingsdirektör Per Lindskog Àr regionens representant i den styrgrupp, dÀr i övrigt representanter för Trafikverket ingÄr, som förbereder underlaget för upphandlingen av fÀrjetrafiken frÄn 2017. Vid tisdagens möte i Stockholm var brÀnslerisken den stora frÄgan.
- Vi diskuterade hur denna ska hanteras, hur man ska ta de prishöjningar pÄ brÀnsle som vi vet kommer. Jag ser vÀldigt tydligt att mot bakgrund av att staten Àn sÄ lÀnge inte visar pÄ ett tydligt sÀtt att man Àr beredd pÄ annat Àn oförÀndrade kostnader för Gotlandstrafiken, sÄ Àr det ett uppenbart hot mot regionens utveckling.
Hur man ska hantera detta rÄdde det dock ingen samsyn pÄ inom styrgruppen.
- Jag har en speciell roll i sammanhanget och Àr ensam mot resten.
- Jag reserverade mig mot det som handlar om hur man hanterar konsekvenserna av ökade brÀnslepriser, sÀger Per Lindskog som inte kan gÄ in i detalj pÄ skiljelinjerna eftersom styrgruppens arbete delvis Àr sekretessomgÀrdat.
Han kan dock sÀga sÄ mycket som att den stora frÄgan Àr vilket Ätagande staten Àr beredd att göra vad gÀller kostnaderna.
- Vi mÄste fortsÀtta agera mot regering/statsmakt nÀr det gÀller Gotlandstrafikens betydelse för regionen. De prisökningar vi sett mÄste vi ta pÄ allvar.
Det var andra gÄngen Per Lindskog reserverade sig inom styrgruppen. Förra gÄngen handlade det om beslutet att upphandlingen ska vara öppen för lÄngsammare fÀrjor.
Styrgruppens nÀsta möte hÄlls i juni. Vad gÀller fÀrjeupphandlingen innebÀr tidsplanen att ett förfrÄgningsunderlag gÄr ut i början av oktober.