Staten har inte råd med fler färjeturer

I dag träffas Rikstrafiken och Gotlandsbolaget för att diskutera turlistorna för färjetrafiken nästa år.
Gotlandsbolaget vill ha en extra färja till Nynäshamn på fredagar och söndagar under juli, men Rikstrafiken säger att staten inte har råd med några nya turer.

Gotland2007-09-20 06:00
Trycket på Nynäshamnlinjens avgångar på fredagar och söndagar var hårt under juli i år. Platserna ombord räckte inte till, och för att läget inte ska bli lika kaotiskt nästa sommar har Gotlandsbolaget kontaktat Rikstrafiken med ett förslag om att sätta in HSC Gotlandia på 14 turer på fredagar och söndagar. Färjan, med plats för 700 passagerare, ska även nästa sommar trafikera Öland men kan trots det sättas in som förstärkning på Nynäshamnslinjen.
Gotlandsbolaget kontaktade förra veckan Rikstrafiken för att få ett besked i så god tid, att turerna kan tas med i kommande förslag till turlista. Ett förslag till turlista ska diskuteras i dag, då trafikantrådet träffas. I det ingår representanter från både Gotlandsbolaget och Rikstrafiken.

Nej tack
I brevet till Rikstrafiken erbjöd sig Gotlandsbolaget att ställa färjan till förfogande utan krav på kapitalersättning. Rikstrafiken skulle bara betala turersättning.
Men Rikstrafiken tackar nej.
I ett svar till Gotlandsbolaget förklarar Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert beslutet med att pengarna inte räcker till extra turer.

Osäkert läge
Gotlandstrafiken beräknas nästa år kosta drygt 400 miljoner kronor. Den preliminära prognosen är osäker och kan komma att ändras av bland annat oljepriset. Med den senaste utvecklingen av priset kan kostnaderna bli högre än beräknat.
- Rikstrafikens budgetsituation kommer att vara så ansträngd under 2008 att ytterligare kostnader inte ryms inom anslagsramen, säger Staffan Widlert.
Men Rikstrafiken är positiv till de extra turerna - om de körs utan statlig ersättning.
Om Gotlandsbolaget kommer att köra turerna utan statlig ersättning vill vd Jan-Erik Rosengren inte svara på. Han vill först diskutera frågan i trafikantrådet.
En alternativ lösning är att flytta ordinarie turer till fredagar och söndagar, för att på så sätt lösa problemen utan att det totala antalet turer ökar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om