Stärkt stadskärna ska ge 600 miljoner extra
Påskmarschens nya rutt var ett tydligt tecken på den förändring som innerstaden påbörjat. Arrangemanget som tidigare varit Wisby Strövets eget sprängde för första gången Strövets gränser.
Vid Wallérs Plats möts vägar i alla väderstreck.Det är en viktig knutpunkt i innerstaden, som kommunen borde ta bättre hand om, anser arkitekten Magnus Knutsson.
Foto: Henrik Radhe
Mest nöjd bland påskkärringarna var kommunalrådet Lars Thomsson (C).
- Vi har arbetat i tre års tid med den här idén, det senaste året ganska intensivt, säger han.
Initiativet till Visby Centrum AB är kommunens, som nu äger en fjärdedel av ett bolag som i övrigt består av cirka 180 företag och fastighetsägare inom det område som definierats som Visbys stadskärna - Hansestaden och Östertorg (som man valt att kalla Östercentrum).
Bolagets styrelse antog nyligen en femårig affärsplan. För kommunen handlar det i första hand om att utveckla världsarvet för att locka fler besökare till ön. Det vill även företagarna, men i affärsplanen har de även formulerat ett ekonomiskt mål. Dagens omsättning på cirka 1,6 miljarder kronor ska på fem år öka med minst 600 miljoner kronor. Dit ska man nå bland annat genom att öka antalet gästnätter i Visby med 20 000 fram till 2013.
Att göra gemensam sak med en skara utvalda företagare är inte helt okontroversiellt. Med hjälp av jurister har Gotlands kommun klarlagt vad man får göra och vad man inte får göra i det nya bolaget.
- Vi ska jobba med att utveckla gaturummet, ha en aktiv dialog med företagarna och bistå med den planläggning som behövs för förnyelsen, säger Lars Thomsson.
- Men vi ska inte delta i Visby Centrums kommersiella verksamhet, som marknadsföring, annonsering och andra affärsaktiviteter, tillägger han.
Niklas Harlevi, tidigare ordförande i Wisby Strövet och ny ordförande i Visby Centrum, är nöjd med det nya bolaget.
- Jag tycker vi har tydliga spelregler för hur samarbetet ska fungera, säger han.
- Vi har haft en bra dialog med kommunen tidigare. Nu sitter vi vid samma bord med en gemensam plan.
Arbetet med att stärka stadskärnan märker man bland annat i Hästgatans nedre del, där stensättarna gör gatan mer promenadvänlig. Sakta arbetar man sig uppför backen till Mellangatan och snart flyttar man ett hundratal meter för att göra Adelsgatan klar mellan Wallérs Plats och Blockgränd. Målet är att på sikt kunna slutföra det projekt som påbörjades 2001 när Adelsgatan rustades upp och blev gågata. Tanken var då att först göra om gaturummet från Södertorg till Österport, och sedan mellan Donners Plats och Österport. Men man kom aldrig längre än från Söderport till Blockgränd, där projektet gick i stå. Det är synd att arbetet stått stilla i åtta år, tycker Magnus Knutsson vid Visby Arkitektgrupp som var med om att omdana Adelsgatan.
- Adelsgatan skulle må bra av att tydligare kopplas ihop med de övriga stråken i innerstaden, och inte minst med Wallérs Plats. Wallérs Plats är en viktig knutpunkt som kan bli ett jättefint andningshål, där man tar en paus medan man väljer ny färdväg genom stan, säger han.
På samma sätt som kommunen fick handlare att satsa pengar på Östercentrums upprustning vill man få företag och fastighetsägare att vara med och dela på notan i innerstaden.
Ann-Sofi Lindskog vid tekniska förvaltningen har inlett diskussioner med berörda parter vid S:t Hansplan.
- Vi vill göra S:t Hansplan till en mötesplats. Det ska finnas sittplatser och här ska man kunna parkera sin cykel, berättar hon.
Ännu är man inte i "skarpt läge" och frågan om företagen och fastighetsägarna vill vara med och dela kostnaderna har inte ställts.
- Det är en fråga som de inte är vana att få, och det är inte helt lätt att få gehör, säger Ann-Sofi Lindskog.
Men företagens stöd är nödvändigt. Magnus Knutsson har gjort ett förslag för Wallérs Plats som inte kommunen har råd att förverkliga på egen hand.
- Vi måste ha fastighetsägarnas medverkan, annars får vi välja en enklare lösning, konstaterar Ann-Sofi Lindskog.
Samma sak gäller upprustningen av Stora Torget, där en tävling om utformningen är utlyst.
- Vårt budskap är att det blir bättre om företagarna är med och satsar, säger Ann-Sofi Lindskog som tycker det nya bolaget är ett bra forum för sådana diskussioner.
Arbetet med gaturummet kommer att koppla ihop de olika affärsstråken. Det välkomnas av flera företagare, bland andra Lena Bertholdsson som efter 15 år med adress Adelsgatan 28 nyligen flyttade butiken Bertholdsson&Holm till gamla Tempohuset på Hästgatan.
- Det var jättebra när man gjorde Adelsgatan till gågata. Men man behöver knyta ihop den med övriga delar av staden, säger hon.
Lena Bertholdsson har själv kontaktat stadsarkitekten Carin Johansson för att diskutera gamla Tempotrappans utformning vid Kinbergs Plats.
- Den vägen mellan Adelsgatan och S:t Hanskvarteren kan bli mycket bättre, säger Lena Bertholdsson som ser en variant av Spanska trappan framför sig.
Det var inte missnöje med affärsläget som fick Lena Bertholdsson att flytta.
- Jag hade ett bra läge och trivdes på Adelsgatan. Men jag behövde en större lokal och nu fick jag dessutom chansen att hamna i en kreativ miljö.
Hon summerar förändringarna hon upplevt på Adelsgatan:
- Många affärer har generationsskiftat. Yngre har tagit över. Och det är färre sommarbutiker nu än tidigare, säger Lena Bertholdsson.
Arbetet att minska antalet vinterstängda butiker ingår i Visby Centrum AB:s affärsplan. Målet är att nio av tio företag ska ha helårsöppet inom fem år.
- Det har blivit bättre på senare år. För några år sedan fanns det många fler sommarbutiker längs Adelsgatan, säger Carina Österholm som tillsammans med sin syster Charlotte driver Malmgrens.
Visby är inte ensamt om att stärka stadskärnan. Att värna gamla stadskärnor har blivit en folkrörelse. I föreningar som Svenska Stadskärnor och Centrumutvecklare utbyter man sina erfarenheter, och man belönar även dem som lyckas. Nästa månad är det dags att utse Årets stadskärna 2009. Förra året tog Örnsköldsvik hem titeln för andra gången, med ett centrum som enligt juryn "sjuder av proaktivitet och entreprenörsanda". Med stolthet visar kommunen ett bildspel på sin hemsida med allt som gjorts och de djärva planer som finns.
Den titeln vill även Visby ta hem, det står inskrivet i det nya bolagets verksamhetsplan. Men med tanke på allt arbete som återstår siktar man på att nå det målet först 2012.
På de flesta andra håll är det utflyttningen av företag som utarmat stadskärnorna. Så är det även i Visby. Men här finns en annat utveckling som de flesta handlare tycker är ett större hot - utflyttningen av länsstyrelsens och kommunens kontor. På kort tid försvinner cirka 500 arbetsplatser från innerstaden. Wisby Strövet med Niklas Harlevi begärde efter kommunens beslut en konsekvensanalys över utflyttningens följder. Nu sitter han i samma bolag som kommunen, och är lite mer försiktig i sina uttalanden.
- Jag var kritisk när beslutet togs, men nu tycker jag att vi tillsammans har en aktiv roll för att utveckla stadskärnan, säger han.
Lars Thomsson tror inte att utflyttningen av jobb kommer att innebära någon katastrof:
- Även om vi flyttar så är bilden rätt ljus. Payex har haft en positiv utveckling, högskolan har många arbetsplatser och kan vi hitta annat som exempelvis att stärka besöksnäringen genom att göra shopping mer attraktivt så blir effekten inte så stor.
Niklas Harlevi och kommunen har även varit på kollisionskurs i en annan fråga. När Nimbus drog tillbaka sitt överklagande av detaljplanen för gamla Flextronicshuset skrev Wisby Strövets ordförande till Lars Thomsson och bad honom att försöka stoppa den planerade gallerian. Men Lars Thomsson tycker inte att handlarna i innerstaden behöver oroa sig.
- Jag ser inte att gallerian som ett hot. Där ska det enligt detaljplanen vara storskalig handel i affärer som är större än 750 kvadratmeter. Den typen av handel finns inte i innerstaden, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!