Stark tillväxtvilja - sämre långsiktighet

Gotländska småföretag har bra produkter och stark tillväxtvilja, men är sämre på långsiktighet.En summarisk sammanfattning av Almis senaste kartläggning.

Gotland2008-04-17 04:00
Almi har på uppdrag av Gotlands kommun under ett år haft kontakt med 50 mindre gotländska företag, med högst fem anställda. Syftet har varit att ta reda på vilka som är företagens starka och svaga sidor.

Projektledare
Katarina Ekelund har varit projektledare. Hon har besökt alla företagen och diskuterat resultaten med dem.
- Vi har lämnat 1 568 förslag på förbättringar!
Hon säger att alla gotländska företag skulle blomstra om dygnet hade 29 timmar.
- Ingen av företagarna har 8-timmars arbetsdag.
Hon säger att företagarna ofta har bra kompetens och erfarenhet och de har en stark vilja till tillväxt. De uppger att de har hyfsad lönsamhet och produkterna de säljer är också efterfrågade.
- Något förvånande var att de sällan har problem med finaniseringen, säger Katarina Ekelund.
Svagheter hos de mindre företagen är bland annat långsiktigheten.

Måltänkande
- De verkar inte ha tid med strategiskt måltänkande, sådant som varenda idrottsman måste tänka på. Många har inte heller någon insikt i att det behövs.
En annan svaghet är att man för sällan följer upp de kunder man redan skaffat sig. Något som förvånat Katarina Ekelund.
- Alldeles för sällan använder företagarna sina kundregister för att ta kontakt med gamla kunder och locka dem att återvända.
Även nätverksbyggande är något som gotländska småföretag kunde bli bättre på, menar Ekelund.
Hon hoppas kunna återvända till de 50 företagen inom ett par år för att ta reda på vad diskussionerna man haft med dem har lett till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om