Städhjälp- ja tack

Efterfrågan på hushållsnära tjänster ökar kraftigt i landet trots lågkonjunkturen och så även på Gotland.

STOCKHOLM 20080506
Almega presenterar siffror på tillväxten inom sektorn hushållsnära tjäster. Susanne Moffat på HomeMaid, ett företag som utför hushållsnära tjänster åt privatpersoner.
Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10080

STOCKHOLM 20080506 Almega presenterar siffror på tillväxten inom sektorn hushållsnära tjäster. Susanne Moffat på HomeMaid, ett företag som utför hushållsnära tjänster åt privatpersoner. Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10080

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Gotland2009-01-13 12:20
Totalt beviljades 152 gotlänningar skattereduktion för hushållsnära tjänster under 2007 uppger Skatteverket. Av dessa var 128 kvinnor och 24 män.

Efterfrågan på hushållstjänster, sett till hela landet, ökar visar en färsk undersökning från Demoskop. Flera gotländska företag som erbjuder hushållsnära tjänster håller med.
- Ja, det är helt riktigt, säger Roger Albrect som driver Kvalitetshem AB med fem anställda. Förmodligen för att det är så förmånligt och att det inte längre är någon idé att ha svart arbetskraft. Man kan gå med rak rygg, anlita seriösa företag och känna sig trygg.

Enligt Roger Albrecht kan kunderna delas in i två kategorier.
- Dels är det barnfamiljer där båda föräldrarna är yrkesverksamma och sedan är det kunder som är 55+ där barnen flyttat hemifrån. Man kan säga sådana som vill njuta lite av livet.

Kvalitetshem AB är ett relativt ungt företag. Starten gick i maj 2008 och har just nu främst företagskunder, det vill säga när företag erbjuder anställda städhjälp hemma.
- Vi erbjuder allt vad som ska göras i ett normalt hushåll, det kan vara hämtning på dagis och att handla men det är främst städhjälp som folk frågar efter.

Även vid Gotlands hemtjänster har man märkt av en ökning. En rejält sådan. Trots höstens lågkonjuktur har antalet kunder som vill ha hjälp med främst städning fördubblats under hösten.
- Från sensommaren och framåt har antalet kunder fördubblats, säger Anna-Karin Gustafsson-Sjöqvist vid Gotlands hemtjänster. Våra kunder är främst äldre och barnfamiljer.

Men Anna-Karin Gustafsson-Sjöqvist tror att det här är bara en början.
- Ja, jag tror det kommer öka ytterligare, folk har inte riktigt vetat om att det går att få skatterreduktion för hushållsnära tjänster. Dessutom har vi inte marknadsfört det. Det vi gått ut med är vår hemtjänst. Spridningen om våra hushållstjänster tror jag främst beror på information från vår hemsida och så ryktet förstås.

Vid Ousters Alltjänst sker också en viss ökning trots att företaget även det är relativt ungt.
- Vi började i juli 2007, det vill säga samtidigt som skattereduktionen för hushållsnära tjänster genomfördes, säger Anna Ahlin som driver företaget tillsammans med sin sambo. Vi är relativt nystartade och det är svårt att säga om det ökat under hösten samtidigt som lågkonjunkturen men jag får nya kunder då och då.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om