Sparkrav hotar färjetrafik
Långsamgående färjor är enda sättet att på lång sikt rädda trafiken till Oskarshamn.Det menar konsulten Nils Nordenbrink som gjort en studie över Gotlands koldioxidutsläpp.
Nils Nordenbrink, konsult och tidigare ledamot i trafikantrådet har gjort beräkningar som visar att Gotlands utsläpp av koldioxid kan minskas med 25 000 ton om snabbfärjan på södra linjen byts ut mot långsamgående färjor och flyg.
Sparkravet måste höjas
Nils Nordenbrink är först med att ta fram siffror på hur stora koldioxidutsläpp de olika transporterna på Gotland bidrar med. Enligt honom betyder siffrorna att Länsstyrelsen måste höja sparkravet för koldioxidutsläppen. Nuvarande siffra är 50 000 ton, exklusive Cementa.
- Om 5 500 bilägare minskar sitt åkande med fem mil om dagen varje dag når vi samma spareffekt som om vi satsar på "färjeflyget" säger Nordenbrink.
Inom tre år
På ett eller annat sätt måste sparkravet klaras inom tre år. För drygt en månad sedan presenterades en partsinlaga av Skyways, Gotlandsflyg och Luftfartsverket som lanserade idén om ett färjeflyg, alltså att satsa på billigt flyg till Växjö på bekostnad av snabbfärjan till Oskarshamn.
Nils Nordenbrink gjorde den studien, och då fick han idén att gå vidare och granska koldioxidutsläppen närmare.
Enligt Nordenbrink släpper färjorna ut ungefär lika mycket koldioxid som alla bilarna på ön.
Öns bilar avger ungefär 200 000 ton om året och den sammanlagda summan för alla öns transporter är cirka 400 000 ton. Flyget står för 15 000 ton och transporterar 300 000 personer, medan färjorna bidrar med 180 000 ton koldioxidutsläpp och fraktar 1 400 000 passagerare.
Flexibelt transportsystem
Eftersom båten även tar gods och bilar är siffrorna inte direkt jämförbara.
- Men det är alltid så att flyget släpper ut mindre mängd koldioxid per person jämfört med snabbfärjorna, säger Nils Nordenbrink.
Han menar att ett mer flexibelt transportsystem mellan Gotland och fastlandet där fordonens storlek kunde anpassas till antalet resenärer skulle gynna miljön.
Tillbakavisar kritik
Förslaget med färjeflyg har kritiserats, bland annat för att det skulle rikta blickarna mot enhamnsalternativet. Det tror inte Nils Nordenbrink på:
- Tvärtom är det ett sätt att rädda trafiken söderut. Fortsätter vi köra med stora snabbgående båtar på vintern är risken ännu större att myndigheterna tingas välja en hamn för att dra ner på bränslekostnaderna.
Fakta/ Kol- dioxidutsläpp
Koldioxidutsläppen bidrar till att höja den globala medeltemperaturen vilket på sikt leder till enorma klimatförändringar.
USA står för de högsta utsläppen med 20,2 ton per capita, tätt följd av Australien och Kanada. Sveriges utsläpp är 6,6 ton per person och medelvärdet i världen är 4,2.
Medeltemperaturen har ökat mellan 0,3 och 0,6º C under den senare delen av 1900-talet. Havsnivån har under samma period stigit med mellan 10-25 centimeter.
År 2010 måste Gotlands utsläppen av koldioxid vara minst 15 procent lägre än utsläppen år 2000. Det motsvarar en minskning från 313 000 ton till 266 000 ton. Då är inte transporterna och Cementa inräknade. Cementa släpper ut 1 647 000 ton om året varav bränslet står för 673 000 ton och tillverkningsprocessen för 974 000.
USA står för de högsta utsläppen med 20,2 ton per capita, tätt följd av Australien och Kanada. Sveriges utsläpp är 6,6 ton per person och medelvärdet i världen är 4,2.
Medeltemperaturen har ökat mellan 0,3 och 0,6º C under den senare delen av 1900-talet. Havsnivån har under samma period stigit med mellan 10-25 centimeter.
År 2010 måste Gotlands utsläppen av koldioxid vara minst 15 procent lägre än utsläppen år 2000. Det motsvarar en minskning från 313 000 ton till 266 000 ton. Då är inte transporterna och Cementa inräknade. Cementa släpper ut 1 647 000 ton om året varav bränslet står för 673 000 ton och tillverkningsprocessen för 974 000.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!