Spänt när Rikstrafiken mötte öns Trafikantråd

Det var mycket spänt när Rikstrafiken träffade det gotländska Trafikantrådet på måndagseftermiddagen. Somliga betecknade stämningen som uppgiven från den gotländska delegationen.
Nu är det kört, sade en av Trafikantrådets medlemmar.
Pigge Werkelin lämnade mötet innan det var slut.
- Är det demonstrativt, hann vi fråga innan han försvann nedför trapporna från länsstyrelsens sessionssal.
- Ja, det kan man säga, sade han.

Gotland2005-11-08 06:00
Vid en presskonferens efter mötet berättade Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert om vad som avhandlats och han menade att det uttryckts stark oro från gotländsk sida i flera avseenden. Främst upplägget inför den förestående upphandlingen och det underlag som presenterats. Men oron och upprördheten har även gällt konsekvenserna av den besparing som skall genomföras nästa år.

Förändringarna genomförs
Om staten inte skjuter till pengar kommer förändringarna i turlistan att genomgöras och kostnaderna blir högre. För såväl frakter som passagerare.
Staffan Widlert försäkrade att han inte har några som helst signaler om att regeringen i sista stund skulle skjuta till de 50 milj- oner kronor som det skulle kosta att köra oförändrad trafik nästa år. Och nu börjar tiden rinna ut. Redan torsdagen den 17 november måste Rikstrafiken komma till sitt redan avsevärt försenade beslut. Därefter måste de nya turlistorna och taxorna läggas fast för att hinna tryckas och förmedlas innan eventuella förändringar genomförs.

Konkurrens
- Vi är övertygade om att det går att köra trafiken billigare, säger Staffan Widlert.
-Vi vill visa att vi menar allvar med att det skall genomföras en upphandling i konkurrens.
Staffan Widlert framhåller att underlaget för upphandlingen innebär en standard och nivå jämförbar med den trafik som bedrivs idag. Men även detta upplägg går att genomföra på ett billigare sätt för staten.

Hamninvesteringar
Och i det här sammanhanget framhåller Staffan Widlert att hamninvesteringarna inte skall ligga med och belasta trafikens kostnader i upphandlingen. Anpassningskostnaderna skall ligga utanför avtalet.
- Alla ska ha lika villkor i anbudskonkurrensen. Vi kommer att acceptera anbud på en något långsammare trafik, men ger även möjlighet för snabbare överfarter med mindre fartyg, säger Staffan Widlert som förväntar sig ett stort intresse för den kommande upphandlingen.
Alla rederier i världen som bedöms ha någon kapacitet att vara med och lägga anbud har uppmärksammats på upphandlingen av Gotlandstrafiken. Det finns som sagt stor oro inför upphandlingen.

Fraktkostnader
Det stora diskussionsämnet var annars differentieringen av fraktkostnaderna och en ny längdmetertaxa.
- Jag är övertygad om att det finns stora möjligheter att differentiera priserna, säger Staffan Widlert som menar att överläggningen med Trafikantrådet kom att beröra ett stort antal frågor som Rikstrafiken har att bevaka inför den kommande upphandlingen.
Men som sagt...
När det gäller trafikupplägget för nästa år ligger frågan helt i händerna på regeringen, framhåller Staffan Widlert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om