Öland vill, precis som Gotland, utveckla sitt varumärke och stärka sina positioner som turistort.
Satsade tre miljoner
Därför satsas det tre miljoner kronor för att under två år göra ett grundläggande arbete i att kartlägga hur Öland står sig som varumärke och vad som kan göras för att utveckla detta.
Ett led i arbetet är den omfattande enkät som besvarats av 809 svenskar, 1 000 tyskar och 1 000 danskar i åldrarna 18-74 år. Men resultatet infriade inte några öländska förhoppningar. Det visade sig nämligen att Gotland toppar allas önskelista.
- Det är bara att konstatera att vi får stryk med hästlängder av Gotland, säger Ölands näringslivschef Anders Nyholm.
I enkäten, som är statistiskt säkerställd, har fyra turistmål ställts mot varandra, Öland, Gotland, Bohuslän och Österlen.
Och på frågan var man helst tillbringar sin semester har de flesta svarat Gotland, medan Öland återfinns först på tredje plats.
Hårt arbete gäller
- Gotland ligger väldigt bra till när det gäller alla aspekter. Vi har frågat om konferenser, om vart man skulle kunna tänka sig att flytta och så vidare. Men Öland har en liten uppförsbacke, säger Anders Nyholm.
- På sätt och vis kan jag tycka att det är bra för företagarna och politikerna här att de får se hur det ligger till. Man får inte turister gratis, det gäller att arbeta hårt och målmedvetet med att öka kvaliteten.