Sockerchecken – populärare än väntat

Under onsdagen hölls första uppstartsföreläsningen för de som anmält sig till projektet "Sockerchecken". Och intresset var större än väntat.

Mattias Andersson, vd för Sockerchecken, menar att intresset hos gotlänningarna för att vara med i utvärderingsgruppen har varit över all förväntan.

Mattias Andersson, vd för Sockerchecken, menar att intresset hos gotlänningarna för att vara med i utvärderingsgruppen har varit över all förväntan.

Foto: Emil Lundberg

Gotland2020-02-16 17:22

Sockerchecken är en gotländsk företagsidé som går ut på att erbjuda märkning i anslutning till livsmedelsvaror i butik med hur hög varornas sockerhalt är. Under onsdagen drog arbetet igång med deras utvärderingsgrupp bestående av privatpersoner. Gruppen erbjuds att lära sig mer om socker och hälsa, genom bland annat föreläsningar, och ska i gengäld hjälpa till att utvärdera märkningen i butik. Och intresset för att minska sitt sockerintag och öka sin kunskap i ämnet har varit stort. Till en början sökte man 500 personer, men den gränsen har man fått släppa på.

– Det har varit över alla tänkbara förväntningar. Vi har närmre 1 100 på ön som aktivt gått in och anmält intresse. Nu har vi bjudit in dem till uppstartskvällarna och det har blivit ungefär 800 personer som kommer, säger Mattias Andersson, vd för Sockerchecken.

Tanken med pilotgruppen är att så många som möjligt ska handla utefter märkningen och ge företaget feedback löpande under en tremånadersperiod. Och om allt går som det ska, ska det finnas en modell för handlare att prenumerera på märkningen. Och även där har intresset varit större än väntat, redan innan testprojektet satt igång.

– Vi har inte pratat om projektet utanför Gotlands gränser, men det har spridit sig på något sätt och vi har blivit kontaktade av ett antal handlare på fastlandet som vill veta mer och som säger "när ni är klara med testperioden och format klart det, så vill vi vara med", säger Mattias Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!