"Snäsig och snorkig personal"

En skur av klagomål östes över de ansvariga för färdtjänsten i kommunen när handikappförbunden och ABF bjudit in ansvariga för deras transporter.
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell, Göran Lohrén och Per Arne Jonsson tog emot de missnöjda resenärernas synpunkter.

Gotland2005-05-27 06:00
- Snäsig och snorkig personal. Slänger på luren i örat på en.
Det var mångas uppfattning om de anställda på den nya beställningscentralen Samres.

"Skamres"
- Skamres, tyckte hon var ett bättre namn.
Och när kunderna klagar hos kommunen får de till svar:
- Tror du att vi är någon limousineservice. Man säger inte så. Det är vi som är era kunder, berättar en annan resenär.
Det var Göran Loréhn som sa så.
- Det har jag bett om ursäkt för.
Nu uppmanar han alla som är missnöjda att höra av sig om Samres personal är otrevlig.
- Så får det inte vara. Ring mig direkt.
I två månader har Samres skött beställningarna av färdtjänstresorna på Gotland. Datasystemet är nytt.
- Stelbent och krångligt var omdömet.

Nytt datasystem
Datasystemet byttes ut i samband med övergången. Egentligen hade kommunen och Samres kommit överens om att använda kommunens gamla bokningssystem, det som SOS Alarm använt och som kunderna var vana med. Sedan fick Samres gå in en månad tidigare än avtalat, vilket innebar att de sin tur krävde att få använda sitt eget datasystem.
- Det är inte lika flexibelt som det gamla, förklarar Tommy Gardell.
Samres bokningssystem kommer även att användas i fortsättningen.
Resenärerna var klart missnöjda. Svårt att boka resor, svårt att avbeställa och krångligt med samåkningen.
- Vi är ju sjuka och har inte valt det här frivilligt.
En kvinna berättar om ambitionen att samåka misslyckats flera gånger.
- Om vi ska på samma ställe, samma tid och vet att de andra kan hämtas på vägen, borde vi kunna åka i samma bil. Men så är det inte längre.
Avbeställningarna fungerar dåligt.
- En gång fick jag vänta 35 minuter innan jag kunde tala om att jag inte behövde åka. Så ska det väl inte behöva vara, sa hon och fick tipset att avbeställa hos taxi, något som egentligen är fel.
- Vi ska titta på hur avbokningarna sköts, lovade Göran Loréhn.
Det var inte mycket som mildrade de hårda orden.
- Lite svårt är det förstås att förstå gotländskan. Det gör vi ju inte ens själva ibland, sa en av deltagarna.
Samres har vid flera tillfällen besökt Gotland, men igår var de inte med eftersom de inte blivit inbjudna.
Ulf Andersson från Gutetaxi, som sköter transporterna, var där.
Chaufförerna fick en del kritik, men mest rosor.
- De måste fråga vilken hjälp vi behöver.En synskadad ser inte vad som är fram och bak på bilen och var handtaget är. Då behöver han lite hjälp, berättade en kvinna.
- Ni kan väl öppna dörren åt oss. Det gör ni alltid åt min man när han åker i jobbet.

Eau-de-cologne
En broschyr som handikappförbundet tagit fram om "Att bemöta resenärer" stacks i handen på Gutetaxi.
Ett annan problem var starkt parfymerade chaufförer.
- Dra ner på eau-de-colognen och håll hastighetsbegränsningarna, var råd de annars så trevliga taxiförare fick.
Tekniska förvaltningens tjänstemän och politiker lovade att se på alla saker som gått snett.
- Vi tar upp det redan i morgon, sa han och föreslog ett nytt möte - med Samres.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om