Snart byter de buss och uniform

Om en och en halv månad försvinner Swebus från Gotland.Samtliga chaufförer varslades redan för ett år sedan.För Annika Jansson väntar nu arbetslöshet .- Det känns trist. Att köra buss var mitt drömjobb, säger hon.

Annika Jansson.

Annika Jansson.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2009-04-22 04:00
Från 13 juni är det Gotlandsbuss som kör landsbygdstrafiken på Gotland. Swebus lämnar ön efter cirka 60 år.
- Det har varit ett par tuffa år för våra anställda, säger Swebus tillförordnade trafikchef på Gotland Ulf Ravander, som lånats ut från huvudkontoret för att sköta avvecklingen på ön.
I går var arbetsförmedlingen och a-kassan och informerade den drabbade personalen. En av dem som lyssnade noga var Annika Jansson, timanställd chaufför från Katthammarsvik.
- Jag har kört för Swebus i tre år nu. Att köra buss har varit en dröm sen barndomen, det är det roligaste jobb jag haft. Jag har sökt men inte fått nytt chaufförsjobb, så det är väl arbetslöshet som väntar, säger hon med oro i rösten.

Går till Gotlandsbuss
Många av de 25 tillsvidareanställda och ungefär lika många timanställda Swebus-chaufförerna har dock fått nya jobb. De flesta börjar köra för Gotlandsbuss direkt när det lokala bolaget tar över den 13 juni.
- Jag börjar köra för Fåröbuss, säger Lasse Ahlström, Lärbro, som kört för Swebus i perioder sedan 1982.
Ingmar Hellström, Rone, har löfte om jobb hos Ardgrens buss i Etelhem.
- Inga avtal är skrivna men vi har muntliga överenskommelser, säger de.
Det var i maj i fjol som det blev det helt klart att Swebus förlorat upphandlingen om kollektivtrafiken till förmån för lokala Gotlandsbuss AB.
Samtliga 25 tillsvidareanställda chaufförer blev då varslade om uppsägning. Något som de även upplevt ett år tidigare då Swebus första gången förlorade trafiken, ett beslut som dock överklagades vilket resulterade i att hela upphandlingsproceduren gjordes om.
- Hela den ovisshet vi levt i så länge har varit jobbig, säger Ingmar Hellström.
Nu ser han fram emot att få byta buss och uniform. Och ett antal trygga år med den nya arbetsgivaren. Gotlandsbuss kontrakt löper fram till sommaren 2019.

Omställningsstöd
Sex eller sju av de tillsvidareanställda kollegerna på Swebus står dock ännu helt utan fortsatt jobb när trafikskiftet sker den 13 juni.
Hur många av de timanställda som drabbas av arbetslöshet har vi ingen uppgift om.
- Trygghetsfonden är inkopplad och de som går ut i arbetslöshet när Swebus lämnar ön kommer att få omställningsstöd därifrån, säger Ulf Ravander.
Ett par av chaufförerna har tackat ja till jobb för Swebus på fastlandet, i Kalmar och Stockholm.

40-50 chaufförer
Gotlandsbuss AB ligger i startgroparna inför övertagandet om cirka sju veckor. Sju av de beställda bussarna har redan anlänt och fler kommer varje vecka direkt från fabriken. 24 nya bussar har beställts, samtliga med alkolås, luftkonditionering och bälten.
Anställning av personal pågår.
- Mellan 40 och 50 chaufförer kommer att behövas när vi drar igång. Men det är de enskilda underentreprenörerna, eller delägarna, som sköter anställningarna så i dagsläget vet jag inte exakt hur många nyanställningar som skett, säger Ronny Olofsson, vd i Gotlandsbuss.
I det egna bolaget, Stångabuss, kommer han i varje fall att ha sju anställda, varav fyra kommer att gå över från Swebus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om