Snabb- färjorna slukar mest bränsle
Vad som är en miljöbil är inte helt klart än. Men ambitionen är att allt fler ska gå över till sådana.Det sade Michelle Benyamine från Vägverket när hon i går kväll diskuterade miljö och klimat i Visby.
Sämst i Europa
Hon visade statistik över de värsta bränsleslukarna i trafiken, vilka är snabbfärjorna, med långsamma färjor på andra plats. Sedan följer personbilar. Bränsleförbrukningen i Sverige har dock minskat sedan 1980 med 17 procent.
- Men vi är sämst i Europa, andra länder har minskat förbrukningen med upp till 26 procent. I Sverige har vi stora, motorstarka bilar, sade Benyamine.
Stadsjeep-diskussioner
Hon sade också att hälften av de svenska bilarna i dag väger 1,5 ton. 1980 var bara var tjugonde bil så tung. De populära, tunga stadsjeeparna, som körs med etanol räknas i Stockholm som miljöbilar och slapp trängselavgift.
- Det har förstås lett till diskussioner, om man jämför med de små bensinsnåla bilarna som var tvungna att betala avgiften, sade Michelle Benyamine, som ser fram emot en nationell definition av vad en miljöbil i Sverige är.
Det finns många sätt att påverka utsläppen, och körsätt och hastighet är viktiga sådana, menar Vägverket. Minst koldioxidutsläpp avger en bil som lugnt körs i hastigheten 50-70 kilometer i timmen. Över 70 kilometer går det åt mer bränsle. Att bromsa och accelerera drar allra mest bränsle.
- Mer än hälften av alla bilister kör snabbare än hastighetsbegränsningen, ungefär 10 kilometer i timmen. Det innebär ett ökat koldioxidutsläpp på 700 000 ton, sade Benyamine, som vill slå ett slag för echodriving, ett ekologiskt körsätt, som ska bli obligatoriskt på körskolorna.
Sänk hastigheten
- En av de allra viktigaste miljöåtgärderna är att sänka hastigheten.
Under resten av kvällen pratade Lennart Klintbom, trafikingenjör vid Gotlands kommun om förbättringar i trafiksystemet i Visby innan en allmän frågestund tog vid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!