Det säger Conny Olofsson från som är arbetsledare på NCC-Roads. Han berättar om stressade bilförare som gör allt för att komma fram.
Det är hett på vägen mellan Bro och Hejdeby. Ett gäng vägarbetare lägger ny beläggning på vägen mellan Bro och Tibbles som är nästan fyra kilometer lång. Det här vägavsnittet är förhållandevis lugnt, men så brukar det inte alltid vara.
Trafiklots
För att förbättra säkerheten för vägarbetarna har man börjat använda en trafiklots som körs framför de bilar som ska köra igenom vägarbetena. Han har flera kollegor på fastlandet som omkommit vid vägarbeten och är rädd för att något liknande skulle kunna hända här.
- Vi kände att det inte gick längre. Vi har provat alla medel för att få folk att köra saktare. Det är som om de ser skyltarna men inte vad det står på dem. Jag har sett folk som både skrivit sms och kollat sin facebook när de kör förbi oss.
Värst på eftermiddagarna
Conny Olofsson upplever som att det förare är mindre uppmärksamma på kvällarna när de skall hem från jobbet.
- Kvällarna är nog värst då vill de bara hem till varje pris. Men morgnarna brukar vara rätt jobbiga också, det är därför vi börjar så tidigt. Tänk dig själv, det är som att sitta på kontor och så kommer någon och sparkar på din stol var femte minut. Ungefär så känns det.
Tolv timmars-pass
Klockan sex på morgonen brukar de vara igång med vägarbetena. Sedan håller gänget på i nästan tolv timmar.
Efter vägarbetet i Bro åker de vidare till Hemse och därefter Klinte. Då kommer de att använda trafiklotsen igen eftersom dessa vägar är så hårt trafikerade.
Den värsta sträckan hittills i år var på väg 140 i Västergarn. Då var det många förare som körde respektlöst, berättar Conny Olofsson.
- Det var den absolut jobbigaste sträckan. Folk körde som galningar.
"Unga tjejer kör fortast"
Conny Olofsson berättar att det ofta är unga tjejer överlag som susar förbi vägarbetarna i en alldeles för hög fart.
- Det är faktiskt unga tjejer som brukar dra på. Yngre killar saktar ner, men drar på efter att de kört förbi istället.
Det bästa vore ju att stänga av vägarna helt. Men det är ofta inte praktiskt möjligt.
- Det är sällan vi får lov att stänga av ett helt vägavsnitt. Men det hade absolut varit mycket mer lättjobbat då.
"Man blir förbannad"
Roger Utas har tretton år i yrket. Han har varit med om flera tillbud när han jobbar på vägarna.
- Det har varit väldigt nära många gånger. Man är inte beredd när det far fram en bil i 80 km/h när man står och arbetar. Man blir helt enkelt förbannad.
Gillar sitt jobb
Men Conny Olofsson och Roger Utas gillar sitt jobb och skulle inte vilja byta. För det positiva överväger, betonar båda.
- Vi har en otrolig gemenskap i gänget och man är sällan lång tid på samma ställe. Det är mycket frihet under ansvar. Det är ett suveränt jobb helt enkelt och mycket snack med ortsbefolkningen.
Rådet de vill ge bilförare är helt enkelt att ta det lugnt och tänka på de som vägarbetare som dagligen utsätts för faror i trafiken.
- De borde ju tänka på varför vi gör det här. Det är ju för att de ska få en bättre och säkrare väg att köra på, säger Conny Olofsson.