Skräddarsyr nytt färjeavtal

Trafikverket har frågat Gotlandsbolaget om rederiet kan fortsätta med gotlandstrafiken två år till efter 31 januari 2015.
- Vi är tvungna att förbereda även det alternativet, säger Christer Agerback vid Trafikverket.

Christer Agerback. Regionchefen vid Trafikverket sitter i ledningen för den styrgrupp som förbereder nästa färjeupphandling.Arkivfoto: Tobias Wallström

Christer Agerback. Regionchefen vid Trafikverket sitter i ledningen för den styrgrupp som förbereder nästa färjeupphandling.Arkivfoto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

Gotland2011-07-07 04:00

Arbetet med nästa upphandling är kraftigt försenat sedan frågan om ansvarsfördelningen mellan staten och Region Gotland dragits i långbänk.

Nu har staten ansvaret, och i ledningen för den styrgrupp som förbereder nästa upphandling sitter Christer Agerback, Trafikverkets regionchef.

Förseningen har fått Trafikverket att titta på tillfälliga lösningar, som kan träda in om inte nästa avtal kan börja i tid.


Kortare period
Problemet för Trafikverket är att nuvarande avtal med Destination Gotland inte kan förlängas. Ska Destination Gotland fortsätta måste en upphandling av en kortare period göras.

Knappast någon annan än Gotlandsbolaget lär vara intresserat av ett kortare avtal, och Trafikverket ställde nyligen frågan direkt till rederiet om vad man tycker om det upplägget.

- Vi har bett om deras synpunkter på en kortare upphandling på max två år, och vad som i så fall bör ingå i den. Det har vi gjort parallellt med att arbetet med ett längre avtal pågått, säger Christer Agerback.


Diskussioner pågår
Bengt-Erik Bengtsson, styrelseordförande i Destination Gotland, är förtegen kring företagets intresse för ett kortare avtal.

- Vi har nyligen påbörjat diskussionerna med Trafikverket, så mycket kan jag säga. I övrigt har jag inga kommentarer ännu, säger han.

När ska ni lämna besked till Trafikverket?

- Det vill jag inte gå in på, säger Bengt Erik Bengtsson.


Nästa år
Målsättningen är fortfarande att ha underlaget till upphandlingen klart i början av nästa år. Trafikverket vill också att nästa längre avtalsperiod ska börja som planerat den 1 februari 2015.

- Det finns frågor som vi måste klara ut snabbt. Dit hör frågan om vi ska ha en samlad upphandling eller dela på fartyg och drift, säger Christer Agerback.


Får inte försämras
Region Gotlands representant i styrgruppen håller hårt fast vid de gotländska ståndpunkterna, som ska garantera att standarden i färjetrafiken inte försämras under nästa avtalsperiod.

Har ni svårt att komma överens?

- Vi får se var det slutar. Vilka kostnader staten får visar sig först när vi fått in anbuden. Man kan dela upp kraven på standard i flera olika nivåer, och sedan vara flexibel när man utvärderar anbuden.

- Men om det blir nivåindelning har vi inte tagit ställning till ännu, säger Christer Agerback.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om