De slår i huvudsak ned på två saker : Det finns brister i mål- och resultatstyrningen och brister i likvärdigheten mellan skolorna.
Skoldirektör Peter Molin kommenterar rapporten:
- Det kommer inte som en kalldusch. Vi har haft ett kvalitetsarbete som pågått i flera år. Det blir därför inte ett helt nytt arbete som behöver påbörjas i morgon.
Vinstlott?
Högstadieelevernas kunskapsresultat varierar alltså mellan öns grundskolor, men också mellan olika ämnen i samma skola.
Ansvariga behöver därför säkerställa att alla elever erbjuds en likvärdig utbildning.
- Det skall inte vara en vinstlott vad man får för lärare, säger undervisningsråd Sigbritt Gålnander.
Analyserar skillnader
Skolinspektionen har gått igenom alla skolor på Gotland. Skolinsektionen lyfter i första hand fram brister och områden som behöver förbättras.
Bland annat saknas det analyser i skillnader i resultat bland högstadieelever mellan olika skolor och olika ämnen. Exempelvis analyseras inte orsakerna till att pojkarnas resultat i årskurs nio varierar väldigt mycket mellan olika skolor.
- Alla elever ska kunna nå målen i skolan i alla ämnen och i alla skolor. Ansvariga för skolan i Gotlands kommun måste därför utveckla sin analys av kunskapsresultaten, för att få förståelse och ett nödvändigt underlag för de förbättringar av skolan som behöver göras, säger Anki Näckstam, undervisningsråd Skolinspektionen.