Skeppargillet hedrar minnet av Erik Olsson
Som vanligt hÄller gillet sin högtidsdag 1 mars och dÄ med ett offentligt föredrag i Församlingshuset i Visby. I Är Àr det Torsten Gislestam som berÀttar om hur bönder pÄ Storsudret skaffade sig egna skutor och fraktade slipsten och annat.
*
Inför 1 mars utkommer ocksÄ gillets Ärliga tidskrift, som inte Àr lika gammal som gillet men har funnits sedan 1950. à rets upplaga berÀttar som vanligt om bÄde gammalt och nytt inom gotlÀndsk sjöfart. Till exempel minns Lennart Kinnander om hur han upplevde Gotlandsbolagets köp av Nordö för 40 Är sedan. "Vi i Nordö fick det bra hos Gotlandsbolaget", medger han.
En drÄplig historia Àr hÀmtad frÄn förbudsomröstningen 1922, dÄ Albert Engström var nervös för att folk skulle rösta ja till ett förbud mot alkoholhaltiga drycker. För att lugna nerverna gjorde han en lustresa till Gotland, och i FÄrösund möter han nykterhetsivraren och LÀrbro-prÀsten Nehleen. Deras möte och samtal Àr som sagt en drÄplig historia.
Tidskriften fortsÀtter sin serie om gotlÀndska köpmÀn som ocksÄ var redare. I Är berÀttas om slÀkterna Lange och Calissendorff. En annan serie handlar om de fartyg som mött sina öden i Kappelshamnsviken.
*
Den i fjol bortgÄngne konstnÀren Erik Olsson i Sanda var i mÄnga Är hedersledamot i Skepparegillet, och till hans minne visar tidskriften nÄgra av hans "okÀnda" fartygsmÄlningar, det vill sÀga mÄlningar som inte tidigare varit publicerade i hans böcker. Vi fÄr bland annat se en kappsegling mellan Klinte-skutorna Ceres och Najaden, och en mÄlning visar hur Klinte-skonerten Laura Àr pÄ vÀg in i hemmahamnen.
Man kan ocksÄ lÀsa början pÄ den bok om den sÄ kallade mutaffÀren i Gotlandsbolaget som GT-journalisten à sa Sveds har skrivit och som vÀntas komma ut vilken dag som helst. Boken inleds med att en företagare berÀttar hur han fick betala 1,5 miljoner för att fÄ vara med vid bygget av Gotlandsbolagets Indonesien-bygge "Gotland".
Redaktör för tidskriften Àr sedan mÄnga Är GT:s sjöfartsskribent Ola Sollerman.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!