Skatteverket gillas mest
Bolagsverket och Skatteverket ligger i topp. Arbetsförmedlingen i botten. Kommunens tre olika verksamheter ligger också lågt.Så blev betyget när gotländska småföretagare rankar hur de upplevt bemötande och servicenivå hos olika myndigheter.
Bakgrunden är att man menar att en viktig politisk åtgärd för att stimulera företagandet, är att minska företagens administrativa börda. Om företagens myndighetskontakter förenklas och effektiviseras, kan företagarna i stället använda tiden till att utveckla sina verksamheter.
Företagarna mäter därför varje höst hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter. Betygsättningen sker enligt 1-5-graderingen, där 1 betyder mycket dåligt och 5 mycket bra.
Nytt för i år är att kommunernas verksamhet rankas inom tre separata områden: Bygg och plan, miljö och hälsa samt näringslivsservice. Dessutom granskas för första gången Bolagsverkets service till småföretagen. Och det blev en succéartad debut, Bolagsverket gick upp i betygstopp med rikssnittet 3,4. Sämst betyg får Arbetsförmedlingen med rikssnittet 2,4.
När statistiken bryts ner på länsnivå finns Gotlandsföretagens betyg med i såväl topp som botten. Och nykomlingen Bolagsverket får allra högst betyg på Gotland med snittbetyget 3,6.
Arbetsfömedlingen sämst
Skatteverket får också högst betyg i landet på Gotland, med 3,7 (rikssnitt 3,3). Liksom Försäkringskassan, men här ger även fem andra läns företagare samma toppbetyg, 2,7, och rikssnittet ligger bara en tiondel lägre, 2,6.
Arbetsförmedlingen får däremot lägst betyg i Gotlands län med 2,2.
De tre kommunala verksamheterna får också lågt gotländskt betyg: Miljö och hälsa 2,5, näringslivsservice 2,5, plan och bygg 2,8.
Övriga som betygsatts får följande betyg av småföretagarna på Gotland: Statistiska centralbyrån 2,9, Länsstyrelsen 3,3.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!