Skärpt insats mot bedrägeri

Antalet fullbordade bedrägerier har ökat på Gotland. Det berättar yttre befäl Joakim Nordberg. ”De blir mer och mer förslagna”

Yttre befäl Joakim Nordberg, varnar för telefonbedrägerier.

Yttre befäl Joakim Nordberg, varnar för telefonbedrägerier.

Foto: Fredrik Sandberg/TT/Sofie Regnander

Gotland2019-03-03 11:49

Förra året beslutade polisens operativa avdelning, Noa, att en särskild nationell insats med fullt fokus på telefonbedrägerier skulle påbörjas. Den här typen av bedrägerier kallas även ”vishing” eller ”voice phishing”.

– Det innebär bedrägeri via telefon eller e-post, där bedragaren försöker få folk att öppna upp sitt bankkonto med dosa eller bank-id, berättar Joakim Nordberg, yttre befäl vid polisen på Gotland.

Just nu har poliserna på Gotland särkilt fokus på den här brottsligheten. Den här typen av bedrägeri har ökat snabbt och nationellt utreds nu drygt 5 000 ärenden. Sammanlagt uppskattas förövarna ha kommit över cirka 225 miljoner kronor.

– För ett par veckor sedan fick vi information om att antalet fullbordade bedrägerier, riktade mot målsägare på Gotland, har ökat. Bedragarna har främst utgett sig ringa från Klarna bank och Länsförsäkringar bank i de här fallen.

I många väljer bedragarna att kontakta äldre personer därför har kommunpoliserna inlett ett samarbete med PRO på Gotland för att förhindra att fler drabbas.

– De är väldigt förslagna och låter som om de ringer från banken. De är ofta pålästa och har kollat upp personerna som de ringer upp. Tyvärr är det ofta äldre som råkar illa ut. De tycker kanske att det är jobbigt med ny teknik och tror på uppringaren som till exempel säger att bankdosan går ut om ett par dagar. Sen är de plötsligt inne på din banksida.

Joakim Nordberg vill poängtera att en riktig bank ALDRIG ringer upp för att be om uppgifter via telefon. Både polisen och PRO har lagt ut information på sina hemsidor med tips om hur du ska agera om du misstänker att du blivit uppring av en bedragare.

Så bör du göra

Vid telefonsamtal från till exempel din bank, lägg på luren och ring upp din bank för att kontrollera om de försökt nå dig.

Logga aldrig in på någon annans begäran.

Anta inte att uppringaren är äkta bara för att de har personliga uppgifter om dig. Bedragaren kan ha hittat information om dig på nätet.

Lämna inte ut information från ditt bankkort eller ditt lösenord till internetbanken. Banken skulle aldrig be om dessa uppgifter.

Om du misstänker att du är utsatt för vishing, kontakta din bank.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om