Sjögren-fallet blir teater – med gästpel av Lasse Berghagen

Först 45 minuter symbolmättad true crime om Sven Sjögren och hans mystiska försvinnande 1972 – och efter pausen 45 muntra minuter om den folkkäre artisten Lasse Berghagen. I höst ger sig länsteatern ut på en ovanlig bygdegårdsturné.

62-årige lantbrukaren Sven Sjögren bodde i ett hus intill Lummelundagrottan och anmäldes försvunnen i oktober 1972. På senare år har fallet aktualiserats igen tack vare podden "Kalla fall" och SVT-dokumentären "Vad hände med Sjögren?"

62-årige lantbrukaren Sven Sjögren bodde i ett hus intill Lummelundagrottan och anmäldes försvunnen i oktober 1972. På senare år har fallet aktualiserats igen tack vare podden "Kalla fall" och SVT-dokumentären "Vad hände med Sjögren?"

Foto: Polisens förundersökning

Gotland2024-08-25 17:55

"Länsteatern presenterar: Sven Sjögren – Jordbrukaren som gick upp i rök. Efter pausen: Berghagens Teddybjörn." 

Den tvådelade affischen som länsteatern nyligen lade upp på sin hemsida väcker en del frågor. Den mest omedelbara torde vara: Va?

Föreställningen som länsteatern ger i sammanlagt 26 bygdegårdar under hösten är alltså vad man på filmspråk brukar kalla en ”double feature”, det vill säga två föreställningar till priset av en.

undefined
Affischen, som mycket riktigt innehåller såväl tragedins som komedins teatermasker.

I den första akten dramatiseras en av öns mest ihärdiga kriminalgåtor, den om lantbrukaren Sven Sjögren, som försvann spårlöst från sitt hem i Lummelunda för 52 år sedan och vars kvarlevor aldrig hittats. Den andra akten blir det hyllningsprogram till Lasse Berghagen, som gick bort för snart ett år sedan efter ett långt artistliv.

Frågan kvarstår: Va?

Länsteaterchefen Thomas Sundström står för manus och regi. Han får förklara sig.

– På vår teater jobbar vi med de två teatermaskerna. Drama och komedi. Dramat är i det här fallet berättelsen om Sven Sjögren, en regional historia som vi sätter in i en större kontext om tiden och hur den går vissa människor förbi. Sven Sjögren var markägare och jordbrukare. Hans öde kan ses som symboliskt för Gotland, där mark gått från att inte vara så värdefull till att plötsligt bli väldigt värdefull. Samtidigt är det en kalla fall-historia om Sven Sjögren och hans försvinnande ...

undefined
Thomas Sundström har skrivit manus och regisserat dubbelföreställningen. På scen syns Lennart Bäck och Ella Näsman.

Och sedan glider ni sömlöst över till Lasse Berghagen efter 45 minuter?

– Haha, jag skulle kanske inte kalla det sömlöst. Jag förstår att upplägget kan uppfattas som lite speciellt, men vi vet från tidigare bygdegårdsturnéer att kvällen behöver vara uppdelad i två halvor. Folk kommer inte bara för att se på oss. Minst lika viktigt är att kunna träffa andra i pausen, ta en fika, macka och snacka lite. Kanske är det viktigare till och med ... Därför lade vi till det här hyllningsprogrammet till Lasse Berghagen. Det blir en helkväll i dramats och komedins tecken, säger Thomas Sundström.

Beröringspunkter mellan Sjögren och Berghagen saknas inte heller, understryker teaterchefen.

– ”Berghagens Teddybjörn” innehåller musik av Lasse Berghagen och från "hans värld", men det är också en berättelse om Sverige under 60-, 70-, 80- och 90-talen. Som artist var han aktiv under sex decennier, vilket är helt ofattbart egentligen.

undefined
När Lasse Berghagen gick bort förra året sattes punkt för en karriär som började redan på 1960-talet.

Turnén börjar 27 september i Stenkyrka Folkets hus och avslutas i Eskelhem bygdegård 7 december. I "Sven Sjögren – Jordbrukaren som gick upp i rök" görs samtliga roller av Lennart Bäck. 

Länsteaterns grand old man syns även på scen under föreställningens andra halva. Då gör också Ella Näsman entré i rollen som Teddybjörnen Fredriksson, känd från Berghagen-visan med samma namn.

– En kul detalj är att både Lennart och Ella träffat och haft lite kontakt med Lasse Berghagen, så det är lite berättelse kring det med, säger Thomas Sundström.

Men Thomas – blir det inte en utmaning, både för er och publiken, att gå från det ena stämningsläget till det andra så tvärt?

– Jag tänker att det inte är konstigare än en vanlig kväll framför tv:n. Först tittar man på ett avsnitt av en allvarlig dramaserie, sen slår man över till en komediserie. Om det funkar där så borde det funka här. Ja, och så har ju faktiskt publiken fikapausen på sig att ställa om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!