Sjöfartsinspektionen medger fel

Sjöfartsinspektionens ledning medgav under fredagen att enskilda inspektörer kan ha gjort fel och gett dispens för att hålla vattentäta dörrar öppna på färjan Stena Nautica.
Men överinspektör Ronnie Hanzén i Göteborg vidhåller att någon dispens aldrig givits.
Färjan kolliderade med ett polskt fartyg i februari 2004 och var nära att sjunka när färjan vattenfylldes eftersom dörrar stod öppna.

Gotland2005-12-30 18:33
I Haverikommissionens rapport som presenterades under torsdagen kritiserades Sjöfartsinspektionen för att muntligen ha lämnat rederiet Stena tillstånd att låta vissa vattentäta dörrar vara öppna för att förenkla brandbekämpning. Företrädare för Stena sade att ?vissa dispenser? hade lämnats.
Anteckning finns
Detta förnekades dock av Ronnie Hanzén, överinspektör på Sjöfartsinspektionen i Göteborg. Men enligt Göran Roswall på Haverikommissionen finns en skriftlig anteckning hos Sjöfartsinspektionen i Göteborg om att en muntlig dispens lämnats till besättningen av en enskild inspektör.
Men Per Nordström, ansvarig chef på Sjöfartsinspektionen i Norrköping, säger till Dagens Eko att dispens kan ha lämnats trots att det enligt reglerna bara får göras av inspektionens centrala ledning. Det var 2002 som det bestämdes att alla dispenser skulle upphävas och nya bara fick fattas av ledningen i Norrköping.
? I den processen har väl allting inte gått till på det sätt som jag, som ansvarig för tillsynen, hade tänkt mig, säger Nordström till Ekot.
Dörrar på maskindäck
Men Hanzén vidhåller att rederiet aldrig fått någon dispens för de dörrar längst ned på maskindäck som stod öppna vid olyckan.
? Nej, och där är jag kategorisk. Någon dispens har aldrig medgivits för dessa dörrar. Det har aldrig varit på tal, säger Hanzén till TT. ? Däremot, och det har vi sagt till kommissionen, att vi fått förfrågningar om att ha dörrar öppna i passageraravdelningen på grund av brandrisk och annat. Vårt svar har då varit att de (Stena) får komma in med en formell ansökan om detta, men någon sådan har inte kommit in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om