Upphandlingen av busstrafik och skolskjutsar på Gotland har diskuterats med hetta. Kontroversen har framför allt gällt avtalstidens längd och därmed också takten i omställningen till fossilfria drivmedel. Resultatet av den senaste upphandlingen blev att Bergkvarabuss, som var enda anbudsgivare, tar över trafiken efter Gotlandsbuss. En konsekvens är att flera gotländska bussbolag avvecklas. Bergkvarabuss tar över nu i juni och har avtal på tre år. Men redan innan avtalet börjar gälla planeras ett samråd inför upphandling med bussbranschen inför nästkommande avtal, som enligt Region Gotlands preliminära planer kan komma att omfatta tio år.
På måndagen bjöd regionen in till presskonferens, där regiondirektör Peter Lindvall gick igenom, dels vad som hänt och dels vad som komma skall. På plats fanns också regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) och oppositionsrådet Meit Fohlin (S). De båda kommunpolitikerna var självkritiska till processen kring den senaste upphandlingen, som fick avbrytas då det saknades en uppdaterad trafikförsörjningsplan och behovsanalys. Men de försvarar resultatet, i likhet med regiondirektören:
– Bergkvarabuss kliver in med stort allvar, kommenterade Peter Lindvall.
Förberedelserna pågår, men bolaget kommer att ha 60-65 bussar i linjelagd trafik och skolskjuts, 60 förare, 15-20 ytterligare anställda på Gotland, samt tillgång till 10-20 turistbussar.
– Ett syfte med upphandlingen var att få ett incitamentsavtal, till skillnad mot de produktionsavtal vi haft och som Gotlandsbuss ville fortsätta med, sa Eva Nypelius.
Med incitamentsavtal, vilket regionledningen beskrev som den rådande trenden i landet, menas att bussbolagen åtar sig att utveckla trafiken, både när det gäller antal resande och kvalitet.
Bakgrunden till pressträffen var att regionledningen menar att det fanns ett behov att ge en samlad bild. Närmast väntar nu ett samråd, där branschens företag bjuds in. Under hösten ska upphandlingen starta och fram till dess ska tjänstemän och politiker formulera krav. Om det blir 70 procent biogas, som i avtalet som börjar gälla nu i sommar, återstår att se. Klart är att det handlar om en stor affär. Blir avtalsperioden tio år, vilket diskuteras, så handlar det om en affär värd 1,7 miljarder kronor, fördelat på 1,36 miljarder för kollektivtrafiken och 340 miljoner kronor för skolskjuts.