Sena färjor även under måndagen
Helgens oväder fortsatte att orsaka förseningar även under måndagen.- För de stora färjorna är turlistan så optimerad att det är svårt att köra in tid, säger Destination Gotlands vd Ulf Ahlqvist.
Foto: Tobias Wallström
Efter en stor resehelg drabbad av flera förseningar hade telefonisterna på Destination Gotlands serviceavdelning en förvånansvärt lugn måndag. Cirka 21 000 resenärer drabbades mer eller mindre av förseningar.
- De flesta brukar vara förstående när färjorna försenas av sådant vi inte rår på. Så är det den här gången med, säger Ulf Ahlqvist.
Bjöds på lunch
Största problemet uppstod på söndagen, när HSC Gotlandia II tre timmar försenad vid lunchtid låg i Nynäshamn, och därmed tvingade M/S Gotland att avvakta med sitt anlöp. På kajen trängdes bilar till två avgångar, totalt 650 stycken på en terminal med plats för max 500 fordon. Kaos uppstod när köerna gick upp på Nynäsvägen. Gotlandia II tvingades avgå för att ge plats åt M/S Gotland, med följd att 25 bilar och ett hundratal personer inte kom med. De bokades om till senare avgångar under söndagen.
- De som blev kvar bjöds på lunch i Nynäshamn, och de kompenseras även ekonomiskt. Vi har olika nivåer för det, beroende på hur hårt man drabbas, säger Ulf Ahlqvist.
Men för merparten av de drabbade väntar ingen kompensation. Förseningar på grund av dåligt väder räknas som force majeure.
Destination Gotland har kallat Nynäshamn för gotlandstrafikens svaga länk och flera gånger tidigare har rederiet öppet kritiserat Stockholms hamnar som inte åtgärdar terminalen.
- Om det här inträffat i Visby hade det aldrig blivit så kaotiskt. Här har vi plats för nära 1 000 fordon och har utrymme för bilar till två avgångar samtidigt, säger Ulf Ahlqvist.
Bra som i Visby
Men nu är förbättringar på gång. Efter sommaren påbörjas en ombyggnad för att förbättra bagagehanteringen i Nynäshamn. Den ska bli lika bra som i Visby. Ulf Ahlqvist hoppas att Stockholms hamnar därefter fortsätter med en ombyggnad av terminalen så att den får större kapacitet att ta emot fordon. Genom att vända trafikflödet (infart till terminalområdet ska ske norrifrån och utfart i söder) ska större ytor frigöras.
- Planen för hur kajområdet ska se ut är redan klar, och förhoppningsvis är ombyggnaden klar till nästa sommar. Som det är i dag har Nynäshamn inte tillräcklig kapacitet för vår sommartrafik, säger Ulf Ahlqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!