Satsning pÄ jÀrnvÀg kan ge Gotland fler besökare
Det skulle gÄ snabbare och bli enklare att ta sig tvÀrs över Sverige.Och det skulle kunna ge Gotland ungefÀr 30 000 nya besökare varje Är.Det visar en studie av en ny tÄglinje mellan NÀssjö och Oskarshamn med direktkoppling till fÀrjetrafiken till Gotland.
Det Àr lÀnstrafikbolagen i Kalmar och Jönköpings lÀn som tillsammans med Oskarshamns och Gotlands kommuner genomfört förstudien. Bakgrunden Àr bland annat den nya hamnterminal som ska byggas i Oskarshamn och det det samarbetsavtal mellan Jönköpings och Kalmars lÀnstrafik som snart ska omförhandlas.
Tidsödande
Den som inte har bil och som vill ta sig frÄn Gotland till Göteborg vet att det Àr tidsödande i dag och att det krÀvs flera byten mellan bussar och tÄg dÀr avgÄngstiderna knappast Àr anpassade till varandra.
Men det gÄr att lösa.
Och restiden mellan Oskarshamn och Göteborg skulle i genomsnitt bli en timme kortare, ska man enbart till Jönköping kan man vinna en och en halv timme. Det gör att fler skulle ta tÄget istÀllet för bilen, vilket Àven gör miljön till en vinnare, skriver man i förstudien som kallas "Klimatsmart resa - SmÄland/Gotland".
- För ett antal Är sedan gick det tÄg till Oskarshamn, men tÄg och bÄttiderna stÀmde inte sÄ den turen togs bort efter nÄgot Är, berÀttar Kjell Magnusson.
Det skulle kosta ungefÀr 15 miljoner kronor att bygga de jÀrnvÀgsspÄr som fattas för att tÄget skulle kunna gÄ Ànda fram och in till den nya hamnterminalen som planeras i Oskarshamn. JÀrnvÀgen skulle ocksÄ kunna anvÀndas för att frakta gods frÄn Gotland till NÀssjö, Jönköping och Göteborg. DÄ skulle det lastas i containrar som gÄr med tÄg istÀllet för som nu med lastbil och lÄngtradare pÄ vÀgarna.
Flera fÀrjeturer
Studien visar ocksÄ att fler skulle resa med tÄg och fÀrja till och frÄn Gotland. Av de drygt 60 000 som skulle vÀlja detta alternativet skulle ungefÀr hÀlften, alltsÄ 30 000, vara nya resor med fÀrjorna.
NÀr den nya hamnterminalen i Oskarshamn kan byggas hÀnger mycket pÄ nÀr hamnen dÀr kan saneras frÄn alla de tungmetaller och gifter som finns pÄ bottnen. Oskarshamns kommun vÀntar innan sommaren besked om man fÄr statligt bidrag för att klara kostnaden som Àr berÀknad till runt 400 miljoner kronor för saneringen.
- Förhoppningsvis kan den nya terminalen börja byggas om tvÄ, kanske tre Är. SÄ om fem Är bör det kunna vara verklighet. Sedan krÀvs förstÄs att man kan ta sig vidare pÄ Gotland frÄn Visby hamn. Jag vet att Gotlands kommun ser över detta och Destination Gotland kan tÀnka sig att ha en lÀngre sÀsong med fler avgÄngar Àn en per dygn, sÀger Kjell Magnusson.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!