I mitten av september beslutade tekniska nämnden nya riktlinjer för Gotlands bad- och besöksplatser och presenterade samtidigt en handlingsplan.
– Vi har gjort en stor inventering av varje bad- och besöksplats, där vi tittat på vad som finns, vad som behövs och vad vi behöver investera i kommande år framöver, säger Johan Arvidsson, landskapsingenjör på regionens park- och trafikavdelning, som ansvarat för projektet.
Totalt rör det sig om 39 bad- och besöksplatser som Region Gotland helt eller delvis ansvarar för, samt 13 besöksplatser som regionen sköter på uppdrag av länsstyrelsen.
– Vi har gjort en kategorisering av alla de berörda platserna, så vi kan se vilka som ska prioriteras högre än andra. Vi prioriterar de platserna som regionen äger själva och de som har ett högt besökstryck. Sen är det en fallande skala, säger Johan Arvidsson.
Regionen har tagit fram en investeringsplan för de kommande fem åren, där den initiala budgeten ligger på cirka 600 000 kronor i investeringskostnader per år. Planen innehåller bland annat nya toaletter, renoveringar, nya informationsskyltar och montering av livärddningsutrustning. Mycket jobb kommer också läggas ner på att fler platser ska tillgänglighetsanpassas.
– Vi har haft en bra dialog och gjort några studieresor med Funkisam (Funktionsnedsatta i samverkan) för att se över vad för åtgärder vi kan göra. I dag har vi tre badplatser som är tillgänglighetsanpassade. Det är Gustavsvik, Slite och Nybro bad. Vi vill utöka och få till fler helt enkelt. Vi tycker att vi som kommun och region har ett ansvar att göra det här, säger Johan Arvidsson.
Christian Strängborn, chef på regionens parkenhet, menar att Bungeviken i Bungenäs kan ses som ett gott exempel på hur regionen vill jobba med utvecklingen av bad- och besöksplatser framöver.
– Där började vi lägga en del medel för några år sedan och har nått fram till en bra nivå, med grillplats, ny toalett, mer parkeringsyta och framför allt en välskött strand, säger Christian Strängborn och fortsätter:
– Jag tror det är jätteviktigt att vi arbetar med det här, eftersom vi säljer ju en del av upplevelsen på Gotland genom de här platserna.