Satsar på skrämselpropaganda

Efter höstens många spiceöverdoser bland ungdomar tog en grupp kreatörer initiativet att starta en antispice-kampanj. I går smyglanserades fimpaspice.nu.

Foto:

Gotland2015-01-13 17:37

– Vi smyglanserade på facebook i går eftermiddag, säger Emil Daun, vd på Bild & reklam, som tagit initiativ till kampanjen.

Han är mycket nöjd över responsen hittills, drygt 1 600 likes (i skrivande stund) och många telefonsamtal.

– Hittills har vi fått en fantastisk, lavinartad start.

Det var i november som Emil Daun drog igång projektet. På sajten fimpaspice.nu finns information och material, som radiojinglar och trycksaker, fria att använda i kampen mot spice.

Lyssna på en av jinglarna här>>

– Jag vill att affischerna ska hänga på varenda skola, vårdscentral, överallt där ungdomar rör sig.

Han hoppas att kampanjen ska sprida sig såväl bland privatpersoner som till offentliga och privata verksamheter.

– Grejen är att folk ska engagera sig och göra ett ställningstagande mot spice. Det kan man absolut göra genom att lajka oss på facebook, men vi vill ta ett steg till, säger Emil Daun.

Han vill att folk ska ladda upp selfies eller annat på antingen facebook eller på instagram för att ta ställning.

– Som företag skulle man kunna belöna en aktivitet, att den som ritat den bästa teckningen eller laddat upp den bästa selfien som proklamerar mot spice vinner pris till exempel.

Redan har intresset för kampanjen spridit sig över Östersjön.

– Det är ganska många som hört av sig från fastlandet, bland annat tre byråar som vill jobba pro bono med det här.

Affischerna är ganska skrämmande, hur har ni tänkt?

– Vi ville verkligen gå den kreativa vägen och det är skrämselvägen. Ska vi göra mest nytta så ska vi gå mot de ungdomar som inte provat spice än och försöka få dem att förstå faran innan de gjort snedsteget att ens prova. Jag hoppas att skrämselpropaganda faktiskt ska göra nytta den här gången, säger Emil Daun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om