Sänkt fart i väntan på ny vägtyp - med omkörningsfiler kan de gotländska vägarna bli godkända för 90 km/tim

Nya hastighetsgränser kan komma att gälla från och med september nästa år och en helt ny typ av vägar kan bli aktuella på Gotland. Det framkom under onsdagen då Vägverket höll ett informationsmöte.

Informerade. Vägverkets projektledare Airi Tamminen presenterade det uppdrag som  med största sannolikhet innebär sänkta hastigheter på Gotland.

Informerade. Vägverkets projektledare Airi Tamminen presenterade det uppdrag som med största sannolikhet innebär sänkta hastigheter på Gotland.

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2008-09-25 04:00
Inbjudna till mötet var bland annat representanter från Gotlands kommun, polisen, NTF, Åkeriföreningen och Hoburgs näringslivs intresseförening. Syftet med mötet var att låta de lokala aktörerna få komma till tals inför det arbete som nu påbörjas med att se över de gotländska vägarna.
Det som diskuterades mest var hur man ska få gotlänningarna att acceptera eventuella sänkningar av hastigheten.

Polisen skeptisk
- Vi har svårt att få folk att acceptera 90 kilometer som en gräns i dag, hur ska vi kunna motivera dem att sänka hastigheten till 80? Jag tror inte att argument som "du förlorar bara några minuter" räcker, sa Tobias Engström från gotlandspolisen.

70 blir 80 km/tim
Samtidigt som vissa vägsträckor på Gotland kan komma att få sänkt hastighet kan vissa 70-sträckor få en höjd hastighetsbegränsning till 80.
- Vi vill försöka få bort plottrigheten i hastighetsbegräsningarna i dag. På en sträcka där det i dag är 90 med flera 70-sträckor kan man i slutändan jämna ut hastigheten till 80 över en längre sträcka, förutom där det finns kritiska korsningar. Där kan det komma att bli 60, förklarade Vägverkets projektledare Airi Tamminen.

Räfflad mittremsa
Tidigare har Vägverkets jurist Nils Högfeldt sagt att de gotländska vägarna inte håller måttet för 90 kilometer i timmen. Men Airi Tamminen vill inte utesluta att man i vissa fall kan göra åtgärder såsom att röja väggrenarna och göra räfflade mittremsor. Om inte åtgärder görs på flera av de aktuella 140-vägarna på Gotland kommer hastigheten att sänkas från 90 till 80 kilometer. För att inte förlora 90-sträckorna skulle en helt ny vägtyp kunna komma att bli aktuell på Gotland. En så kallad tvåfältsväg med räfflad och heldragen mittremsa med omkörningsfält ungefär var 5:e kilometer.
- Det är i första hand den här typen av väg som skulle kunna byggas på Gotland. För att en sådan väg ska få byggas får en väg inte trafikeras av fler än 5 000 tusen fordon per dygn och det kommer de gotländska vägarna inte upp i, sa Airi Tamminen.
Vägverket ska i sitt arbete se till att den regionala utvecklingen inte missgynnas av trafikförändringarna. Något som regiondirektör Bo Dahllöf var bekymrad över.

"Förstora inte Gotland"
- Vi har en tendens att få långa reseavstånd. Vi behöver inte förstora Gotland, vi behöver förminska Gotland, sa han.
Vägverkets projektgrupp ska nu ta fram ett förslag som ska vara klart i maj 2009. Då kommer förslaget att läggas ut på remiss till Gotlands kommun, länsstyrelsen och polismyndigheten på Gotland. För att Vägverkets förslag ska gå igenom krävs att alla tre remissinstanser ställer sig bakom förslaget. De nya hastighetsskyltarna kommer då att komma på plats under september nästa år.
Ett nytt system med hastighetsgränser i tio olika steg införs efter ett riksdagsbeslut som togs i maj.
Här ska de nya hastighetsgränserna införas:

30-gräns kommer att utökas till att gälla fler bostadsområden och centrumgator. Redan i dag gäller gränsen utanför skolor.

40-gräns kommer att finnas på gator i huvudnät där det finns gångbanor och övergångsställen, men där cyklister vistas på körbanan.

60-gräns kommer att finnas i tätbebyggt område på trafikleder och där gång- och cykelvägar är separerade från körbanan.

80-gräns kommer att gälla på vägar med mötande trafik, utan mitträcke.
70-sträckor som är viktiga för näringslivstransporter kan komma att höjas om åtgärder görs.

90-gräns kommer att gälla på vägar med räfflad mittlinje och omkörningsfält. Det här är en helt ny vägtyp som kan komma att bli aktuell för Gotland.

Tydligare skyltning. Skylten för tätbebyggt område kommer att kompletteras med en hastighetsskylt på antingen 30, 40, 50 eller 60.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om