Sänkt fart förbi daghem
Hastigheten på Signalgatan ska sänkas till 30 km/tim på sträckan som passerar förskolorna Bullerbyn och Visborgsstaden samt en pizzeria.Däremot blir det inga förändringar för biltrafiken på Palissadgatan, där boende krävt att gatan blir gågata.
Tekniska nämnden säger ja till sänkt hastighet. På den del av Signalgatan som passerar förskolorna och Appellen begränsas hastigheten till 30 km/tim. Däremot blir det ingen förändring av parkeringsbestämmelserna.
Blomlådor av cement?
Bostadsrättsföreningen Valnöten har flera gånger påpekat att trafiksituationen längs Palissadgatan är oacceptabel. Nu föreslår man att gatan blir gågata, alternativt att framkomligheten för bilarna försvåras med exempelvis blomlådor av cement.
Tekniska nämnden har tidigare beslutat om 30 km/tim som maxhastighet, och dessutom gäller förbud för genomfartstrafik. Det tycker nämnden är tillräcklig och avslår kraven på nya åtgärder.
Tre medborgarförslag om övergångsställe på Skarphällsgatan togs upp. Lars Sjöholm, Lena Ingmansson-Bolin och Ola Olsson vill alla att något görs för att göra det säkrare för fotgängare.
Tekniska nämnden vill lägga förslagen till den utredning som pågår av trafiken på Skarphäll. Utredningen görs på uppmaning av företagarna i området. Bland förslagen finns färre utfarter och att låta transporter till affärerna gå på annan gatan än Skarphällsgatan.
Boende längs Visborgsgatan vill öka trafiksäkerheten innanför Skansport för att förbättra för oskyddade trafikanter. Man föreslår att vägen innanför Skansport enkelriktas och att södergående trafik endast tillåts genom Söderport. Trafik norrut från innerstan bör ledas ut via Färjeleden. På så sätt förbättras trafiksituationen på Visborgsgatan, där de boende tror att 80 procent av trafiken är genomfartstrafik.
Förslaget om trafiken genom Skansport läggs till den utredning om innerstadstrafiken som väckts till liv. Ett förslag kan komma i april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!