En kille som visar hur man genom samarbete med andra företag och nätverk når framgång på nya marknader både lokalt, nationellt och internationellt.
- Samarbete gynnar alla och skapar en Gotlandsanda, det ger "kulpoäng", sa den lycklige pristagaren på Företagardagen i går.
Tredje generationen
Håkan är tredje generationen bagare i familjen som leder Eskelunds hembageri, som bildades 1881. Och sedan Håkan tog över företaget har det utvecklats i rekordfart. Redan 1996 genomförde bageriet en första miljöanalys, där man tittar på företagets produktion ur ett systemekologiskt perspektiv.
- Vi investerar nu sex miljoner kronor i nya maskiner för att öka kapaciteten och därmed kundunderlaget. Vi ska inleda ett samarbete med Norge bland annat och det finns många möjligheter att sälja. Med bra medarbetare har vi lyckats och vi kom ifrån den så kallade jantelagen för 20 år sedan, sa Håkan.
Priset delas ut av Företagarna Gotland.
En annan pristagare som var mycket lycklig i går var Josefin Ringbom, som driver Hamra krog. Hon fick priset till unga företagare på Gotland som delas ut av Gotlands kommun, Företagarna Gotland, LRF Gotland, Ung företagsamhet och Almi.
Kul att få pris
- Det är jättekul att få pris, som en bekräftelse på vad man har gjort de senaste åren, sa Josefin. Nu satsar vi på världens godaste, stenugnsbakade pizza. Vi började med den i somras och den blev genast populär. Nu håller vi på att fixa till i köket och lågsäsongen använder jag till personlig utveckling. Man blir lätt hemmablind och därför försöker jag delta i olika kurser och åker gärna på studiebesök för att se hur andra gör.
Hon är fylld av nya idéer och en förebild för Gotlands unga, sas det i motiveringen till priset.
Tänker i nya banor
Årets marknadsförare eller "Guldtackan" fick tre säljande gotlänningar i Stockholm, Jörgen Wessman, Lena Calderon och Leif Josefsson. För att de genom sin egen lust och förmåga att tänka i nya banor skapar ett starkt växande nätverk av 1 300 säljande marknadsförare i Stockholmsregionen.
Ett vandringspris
Priset, som är ett vandringspris, delas ut av Marknadsföreningen Gotland.
Eva Nypelius blev rörd och överraskad när hon fick pris som årets Näringsutvecklare av Svenskt näringsliv.
- Jag tar chansen och slänger ut en boll till oss alla. År 2011 ska Gotland utses till årets tillväxtkommun, det är mitt mål. Vad säger ni om det, sa Eva.
Och för det fick hon naturligtvis medhåll och applåder av den stora publiken.
Ilse Hallgren och Magnus Ahlsten i Alva fick Innovationspriset av Almi för sitt arbete med Biogas Gotland.
Det blev en lyckad dag som arrangerades av Tillväxt Gotland och alla var nöjda när dagen gick mot sitt slut.
- De vackra bilderna som inledde hela dagen var fantastiska. Man blev bara så glad för att man bor här, på vackra Gotland, sa Lena Bertholdsson. Sen var man glad hela dagen. Och att se så många härliga, fräscha företag här på Gotland, det är positivt.
Ett 40-tal utställare fanns på plats på Wisby Strand där Företagardagen gick av stapeln. Och den ständigt positive Johan Hellström var om möjligt ännu mer positiv.
Det är fantastiskt
- Jag som trodde att jag kände alla företagare på ön, det kanske är 25 personer som jag känner här. Tänk att det finns så många företagare på lilla Gotland. Det är fantastiskt. Det gäller att sticka ut och vara stolt över det man gör, då lyckas man, sa Johan.
Och det var just det som den här dagen handlade mycket om. Att våga sticka upp och att tro på sin idé
.