Så vill McDonald's öka öns köttproduktion

Det var på initiativ av McDonald's som öns politiker i går fick komma ut på en bondgård i Lokrume.
På agendan - hur man kan öka produktionen av kött på ön.

Besöker gård-

Besöker gård-

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2013-09-07 07:00

McDonald's Sverige har infört McDonald's öppna gårdar. Tanken är att få politiker, näringsliv och lantbrukare att få en gemensam syn på vad som kan komma att behöva förbättras för att öka köttproduktionen i Sverige. Konsumtionen av kött går uppåt, enligt McDonalds, och produktionen hänger inte med i samma takt.

– Vi är Sveriges enskilt största köpare av svenskt kött i restaurangbranschen. 45 procent av det kött vi använder oss av är svenskt kött, säger Magnus Larsson, franchisetagare på McDonald's.

Nu hade man bjudit ut samtliga partiet i regionfullmäktige till Gunvor Berglunds gård i Lokrume. Samtliga partier förutom ett var närvarande.

– Jag har engagerat mig i näringslivsfrågor och samarbete lokalt. Nu vill vi stimulera till tillväxt lokalt och få fler att satsa på lantbruk, säger Magnus Larsson.

Gunvor Berglund berättade för politikerna som var närvarande om hur det är att vara lantbrukare och vad som krävs för att få det ekonomiskt hållbart. En som lyssnade länge och intresserat var politikern Gustaf Hoffstedt (M).

– Det var helt fantastiskt att få vara där. McDonald's berättade ju hur viktiga de är för svenskt lantbruk och hur mycket de egentligen köper. Samt att de berättade att de ville köpa ännu mer, säger Gustaf Hoffstedt.

Varför var det viktigt att få lyssna på det här?

– Dels är det viktigt för våra lokalpolitiker för att främja den gotländska maten. Men det är kanske ännu viktigare för mig som riksdagspolitiker att främja den gotländska och svenska konkurrenskraften. Jag hoppas verkligen att fler politiker i Sverige åker med på ett sådant här besök, säger Gustaf Hoffstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om