Så vill DG ha framtidens färja

Framtidens gröna färjor ska likna M/S Visby och ta fler passagerare, skriver GA.
Och så fort ska färjan gå i framtiden.

Pressbild från 2010 -när Gotlandsbolaget presenterade hur en gasdriven färja skulle kunna se ut.

Pressbild från 2010 -när Gotlandsbolaget presenterade hur en gasdriven färja skulle kunna se ut.

Foto: Gotlandsbolaget

Gotland2013-11-28 06:50

Gotlands Allehanda har gått igenom branschtidningen Cruise & Ferry som har presenterat en genomgång av framtidens Gotländsfärjor under rubriken "Grön framtid för Gotland".

De som genomfört studien är OSK-Shiptech, tillsammans med Gotlandsbolaget (dotterbolag Destination Gotland), och där man haft M/S Visby som utgångsfartyg.

I framtidens trafik anser man att det kommer att behövas nya miljövänliga fartyg.

En ny färja skulle kunna ta 2 000 passagerare mot dagens 1 500, köra med samma hastighet och drivas av antingen naturgas eller metanol.

– Vi är samarbetspartner och bidrar med vår kunskap, tid, material, fartyg och alla egenskaper som ligger till underlag för studien, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson till GA.

Det var Gotlandsbolaget som efterfrågade en ökning av antalet passagerare i studien. En ny färja beräknas kunna ta 1 930 personer och fartygslängden ökar i så fall från 195 meter till 198,5 meter. 

– Men det är ett teoretiskt nybygge och jag kan inte bekräfta att något nybygge finns med i anbudet. Men vi tittar alltid på nästa generation och hur fartygen kan utvecklas, framhåller Håkan Johansson för GA.

Gotlandsbolaget har länge planerat för att framtidens färjor ska drivas av naturgas.

Läs mer i Gotlands Allehandas e-tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om