Så ska regionen få bättre service

Servicen behöver bli bättre inom region Gotland.

Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX

Gotland2014-01-21 10:31

Regionen har arbetat sedan några år tillbaka med att förbättra servicen, men det har inte riktigt gått som förväntat.

Region Gotland får sämre resultat än likvärdiga kommuner i en servicemätning som genomfördes i höstas.

– Det pågående arbetet med att utveckla och förbättra vår kundtjänstfunktion måste intensifieras, slår t f regiondirektör Per Lindskog fast.

Allra sämst är resultatet inom områdena svarstider och svar på frågan.

– Det här är inget man löser med en enkel åtgärd. Ett steg på vägen är att alla förvaltningar nu har tagit fram serviceriktlinjer, säger Per Lindskog.

- Förvaltningsövergripande riktlinjer för kundtjänsten kommer härnäst. Men det handlar också om att chefer på alla nivåer måste förmedla att kontakter med allmänheten ska prioriteras.

Mätningen har utarbetats i samarbete med Sveriges kommuner och landsting och handlar främst om teleservice och e-posthantering.

Läs Eva Bofrides ledare här: "Mejl som aldrig får svar"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om