Det är en mörk bild som Dagens Nyheter målar upp i bilkrisens spår (DN 13/12-08). Enligt Svenåke Berglie, som är vd för branschorganisationen Fordonkomponentgruppen, så riskerar var tredje leverantör till fordonsindustrin att försvinna. För faller de stora jättarna, som GM, Ford och Chrysler, så faller alla. Och det gäller inte bara Sverige och USA - hela världens bilindustri är ihopkopplad som ett korthus.
Trots att bilden målas upp med nattsvarta penseldrag så finns det ljus i tunneln. Elmo Leather i Svenljunga, som tillverkar bilklädslar, gick för några dagar sedan i konkurs. 250 personer har sagts upp. Men företagets vd Nalle Johansson säger till DN att företaget ska leva vidare genom en företagsrekonstruktion och målet är att börja om - fast i en mer slimmad organisation och därmed kunna återanställa cirka 200 personer efter nyår.
Läger ser mörkt ut, det anser även de gotländska företag, som direkt eller indirekt berörs av fordonskrisen, som helagotland.se talat med. Men även där finns glimtar av hopp och framtidstro. Krisen ger möjlighet till utbildning, till andhämtning och en möjlighet till vidare utveckling som högkonjunkturens höga tempo inte gett tid till.