Resultaten har presenterats från den årliga undersökningen Hälso- och sjukvårdsbarometern som gjordes under våren och hösten 2019. Totalt svarade 1 000 gotlänningar på enkäten som bland annat handlar om förtroendet för vården. 75 procent svarade att de har mycket eller ganska stort förtroende för Visby lasarett, vilket är högre än rikets genomsnitt som är 69 procent. 86 procent av de svarande uppgav att de anser sig ha tillgång till den vård de behöver.
Sveriges kommuner och regioner, SKR, har sammanställt väntetiderna inom vården i hela Sverige. Enligt undersökningen ligger Gotland bland topplaceringarna med korta väntetider sett till riket. Under hösten 2019 fick 97 procent av de som sökte kontakt med primärvården svar samma dag, en förbättring med 3 procentenheter jämfört med våren 2019. Allra bäst bland öns vårdcentraler var privatägda Vårdcentralen Visborg som uppges ha bevarat patienters telefonkontakter till 100 procent. Näst bäst var kommunala Vårdcentralen Visby Norr där 99 procent av patienterna kom fram via telefon samma dag.
Väntetiden för en medicinsk bedömning inom primärvården har skiftat under 2019. Mellan 81 och 88 procent av patienterna per månad fick komma till doktorn inom tre dagar.
För specialistvård finns det krav på att patienten ska få sitt första besök inom 90 dagar. Som exempel fick 88 procent av de sökande i januari 2020 komma till specialist inom 90 dagar. 12 procent av patienterna fick alltså vänta längre än gränsen. Däremot fick 54 procent komma till specialist redan inom 30 dagar.
I Hälso- och sjukvårdsbarometern tillfrågades de 1 000 gotlänningarna hur man upplever väntetiderna. 61 procent instämmer helt eller delvis i att väntetiderna till besök och behandling på sjukhus är rimliga. Resultatet är bland de bättre i riket, skriver Region Gotland. 67 procent instämmer helt eller delvis i att väntetiderna till besök på vårdcentralerna är rimliga.
Det finns skillnader i resultaten beroende på bland annat ålder och hälsotillstånd, sammanfattar regionen. Som exempel nämns att äldre är mer positivt inställda till väntetiderna och de som har uppgett att de har ett dåligt eller mycket dåligt hälsotillstånd anser i lägre grad att de har tillgång till den sjukvård de behöver, konstaterar regionen.