Så här tycker Gotlands rektorer

Gotland2008-09-26 04:00
Jerker Enkvist, rektor Garda- och Stånga skola, förskola till årsskurs 6.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Vi har utvecklingssamtalen i dag och det tycker jag är en ypperlig modell. Att ge något form av betyg i uppförande som följer eleverna hela livet känns fel.
Kommer du att införa det på din skola?
- Det tror jag inte. Jag har diskuterat frågan med mina lärare och de är överens med mig.
Nils-Göran Gottlander, rektor Romaskolan, årskurs 7 till 9.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Problemet är att det är en offentlig handling. Jag tror att föräldrarna, som är de som är berörda, får informationen ändå. Vi har heller inte fått några riktlinjer för hur de här omdömena ska se ut.
- Jag tycker att det är viktigt att man hittar någon form av likvärdighet.
Kommer du att införa det på din skola?
- Jag tror inte att förslaget är moget och då är det eleverna som drabbas.

Samråd
Christer Söderström, rektor Romaskolan, förskola till årskurs 6.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- De här frågorna tas redan upp i samråd och möten. Vi jobbar redan stenhårt med de här frågorna, ett särskilt betyg hjälper nog inte.
Kommer du att införa det på din skola?
-  Förslaget behöver diskuteras mer. Det ska leda till att det blir bättre för både lärare och elever annars införs det inte.

Utvecklingssamtal
Matti Vuorinen, rektor Tingstäde- Stenkyrka och Fole skola, förskola till årskurs 6.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Jag anser att vi redan har utvecklingssamtal. Det här instrumentet kan inte förbättra för oss i dag.
Kommer du att införa det på din skola?
- Jag vill diskutera mer med de andra rektorerna och lärarna innan jag tar ställning.
Tina Löttiger, rektor Västerhejde skola, förskola till årskurs 6.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Jag tycker inte att det behövs.
- Vi jobbar redan bra med det här genom utvecklingssamtal och att vi ringer till föräldrarna när det händer något.
Kommer du att införa det på din skola?
- Jag tror inte att det är rätt verktyg.
- Ett papper ger inte mer ordning, men jag har inte tagit den sista diskussionen med lärarna ännu.

Gunnar Smitterberg, rektor Södervärnsskolan, för årskurserna 7 till 9.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Vi träffar redan elever och föräldrar i utvecklingssamtal, det tycker jag räcker.
Kommer du att införa det på din skola?
- Det kommer i alla fall inte att ske ännu.

Onödigt
Anne Svensson, rektor Terra Novaskolan, förskolan till årskurs 6
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Vi har redan haft den här kommunikationen med föräldrarna i flera år, så jag anser att det är onödigt med omdömen.
- Det skulle inte tillföra någonting förutom pappersexercis.
Kommer du att införa det på din skola?
- Nej, det tänker jag inte såvida ingen säger att jag måste.

Inför inte
Ingemar Andersson, rektor Tjelvarskolan, förskolan till årskurs 3.
Vad anser du om skriftliga omdömen i ordning och uppförande?
- Jag tycker redan att vi hanterar de här frågorna på ett schysst sätt. Vi pratar om dem i utvecklingssamtalet.
Kommer du att införa det på din skola?
- Inte just nu.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om