Han fortsätter:
- Jag vet att lärarna som var med då upplevde att de gjorde oerhört mycket, att man verkligen försökte. Sedan kan man idag inte påstå att man gjorde rätt saker. Under åren som gått har vi funderat mycket och försökt att tänka i nya banor. Vi har läst på, sett på vad det finns för forskning och har gått igenom och förbättrat likabehandlingsplanen. Nu kommer vi att tillsammans läsa igenom domen, jag har redan gjort det, och sedan gå igenom allt ett varv till för att försöka lära oss av den.
Kommer Stenkyrka skola få en mobbingstämpel?
- I så fall är det väldigt oförtjänt! Idag när det har dykt upp liknande tendenser så har vi direkt satt in kraftfulla åtgärder. Det här är ett arbete som man får jobba med hela tiden. Till exempel har vi har diskuterat utanförskap i olika former. Hur man kommer åt det.
Matti Vuorinen tycker att det är synd att barn- och elevombudsmannen inte jobbar mer med hur man rent konkret ska göra vid sådana här fall.
- Nackdelen med en sådan här dom är att de bara ska se om man följt lagen eller inte. Domen talar inte om vad man skulle ha gjort, vilket man kan tycka att barn- och elevombudsmannen borde jobba mer med.
Nu kommer man på Stenkyrka skola och hela rektorsområdet att gå vidare bland annat genom det föräldrastipendium som man fått. Organisationen Friends kommer att besöka skolan under tre dagar och bland annat hjälpa till med att jobba fram kamratstödjare och spela teater för barnen.
- Man lär sig av alla fall som dyker upp, säger Matti Vuorinen. Det kommer nya bekymmer och många väldigt svåra frågor. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter i det här fallet men barnen här på skolan är inga elaka monster trots att pojken for illa. Alla är ledsna för det här. Sedan är det som så att alla sådana här historier som kommer upp till ytan även har annan information som inte kommer fram. Det finns egentligen bara förlorare i sådana här fall.
Matti Vuorinen fortsätter:
- Idag har vi i Stenkyrka skola och i hela rektorsområdet fler vuxna ute, vi har rastaktiviteter och har kartlagt skolgården, vilka ställen där det kan hända. Det finns en diskussion varje vecka om det här. Lärarna vill naturligtvis att inget barn någonsin ska fara illa.