Så får du ett rent miljösamvete
6 kronor. Så mycket beräknas din miljöbelastning kosta, om du flyger Visby-Bromma.
Nu kan den som vill, betala för att få ett renare miljösamvete.
För några dagar sedan presenterade FN:s klimatpanel sin fjärde rapport: Växthuseffekten beror på människans utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.
EU:s mål är att minska sådana utsläpp med åtta procent till år 2012. För att klara det har man infört handel med utsläppsrätter, som anger hur mycket växthusgaser man får släppa ut under en viss tidsperiod.
De flesta utsläppsrätter tillhör energiintensiva verksamheter, som tillverkningsindustri och förbränningsanläggningar.
Det finns också företag och organisationer som säljer utsläppsrätter till privatpersoner, i syfte att strypa industrins möjligheter att förorena. För märkbar effekt krävs dock många köp.
Klimatneutralitet
Priset på utsläppsrätter är marknadsstyrt, vanligen runt 200 kronor per ton.
På Naturskyddsföreningens hemsida kostar en utsläppsrätt på ett ton 350 kronor. Då går minst 100 kronor till NSF:s klimatarbete.
En annan affärsidé är att ge enskilda möjlighet att bekosta sin direkta miljöpåverkan. Beräkningsgrunder, prissättning och ändamål varierar.
Till exempel har forskaren Stefan Gössling räknat ut att Linnéåret kommer att ge utsläpp på 40 000 ton koldioxid, från bland annat flyg- och bilresor. Deltagare uppmanas därför åstadkomma "klimatneutralitet", via bidrag till företaget Atmosfair, SNF eller Världsnaturfonden (WWF).
Consitio klimatbalans säljer dels utsläppsrätter, dels "koldioxidneutralisering" - möjlighet att ge bidrag till projekt som minskar utsläppen av växthusgaser. Hemsidans kalkylator räknar ut priset för egna aktiviteter som bilkörning, oljeuppvärmning och fjärrvärme.
Att neutralisera en flygresa på 19 mil (Visby-Bromma) kostar 2,70 kronor.
Visby-Bromma 71 kr
Flygbränsle är befriat från miljöskatt, vilket håller biljettpriserna nere. Flygbränsle kostar i dag 3,50 kronor per liter, medan miljöbeskattad bensin kostar 10,69.
För att flygpassagerare ska kunna lätta sina samveten har miljöfonden Climate care, i samverkan med DN, en internetbaserad räkne- och betaltjänst för flyg världen över.
Enligt Climate care, vars intäkter också går till miljöprojekt, kan flyg Visby-Bromma kompenseras med en minimiavgift på 71 kronor. Tur- och retur Bromma-Bangkok kostar 250 kronor.
Koldioxidkompensering erbjuds av allt fler reseföretag i samband med bokning. På SAS hemsida kan man också välja flygplansmodell utifrån föroreningsgrad.
Tåget bäst
SJ har på sin hemsida en miljökalkyl för olika färdmedel och destinationer. Vill du ta dig till Göteborg från Bromma, kan du jämföra tåg, buss, bil och flyg.
Mest miljövänligt är tåget, som släpper ut 0,0026 kilo koldioxid. Därefter kommer buss med drygt 20 kilo och bil med nästan 45 kilo.
"Dyrast" i SJ:s kalkyl är flyget, där ett rent samvete kostar 99,56 kronor.
Sämst miljöalternativ är dock snabbfärjor. Det menar sommargotlänningen och forskaren Jonas Åkerman vid Avdelningen för miljöstrategisk analys vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.
Enligt hans beräkningar, som enligt egen uppgift grundas delvis på antaganden, innebär en färjeresa Visby-Nynäshamn utsläpp på 60-80 kilo koldioxid per person.
Med 0,20 kronor kilot, kan man alltså köpa sig klimatneutralitet för 16 kronor per tur.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!