När Trafikverket hade samråd kring den nya rondellen på länsväg 140 och cykelbanan mot Högklint i höstas blev stämningen irriterad.
Trafikverket presenterade ett nedbantat förslag med en enfilig rondell, och det fanns inga svar kring belysning längs väg 627 (Högklintsvägen). Protesterna var högljudda på samrådsmötet.
Men nu har verket lyssnat och ändrat sig.
– Det är ju därför vi har samråd, för att höra vad de boende anser vara bäst. Vi fick många bra förslag och har tagit till oss av dem, säger Johan Tjernäng, kommunikatör vid Trafikverket.
– Från början var planen att göra cykelväg hela vägen fram till Högklint, och det finns kvar långsiktigt. Men nu gick det inte att lösa, det blir en helt annan kostnad för att lösa in mark eftersom tomterna ligger trångt och nära vägen ju närmare Högklint man kommer, säger Johan Tjernäng.
Bland de förslag som ledde till ändringar märks:
* Större rondell med fler filer.
* Belysning längs hela vägsträckan där den nya cykelbanan läggs.
* Förlängning av cykelbanan fram till Kusevägen.
Toftavägen är Gotlands mest trafikerade väg, i synnerhet sommartid då belastningen stundtals är mycket hög. Köer på flera hundra meter är inte ovanligt, från Kneippbyn och ut på Toftavägen.
Det har lett till en osäker trafiksituation, och många har också valt att köra genom villaområdet istället.
Den nya rondellen (se skiss här intill) blir tvåfilig i norr-södergående riktning. det blir också två filer in söderifrån, men bara en utgående fil.
– Vi bygger rondellen så att det går lätt att lägga till en fil om trafikmängden skulle öka ännu mer. Men nu är vår uppskattning att detta räcker.
I framtiden kommer det också att bli en utfart österut mot Visborgsområdet.
– Men den byggs inte innan bostadsområdet, och det hänger på Region Gotland, säger Johan Tjernäng.
Totalt kostar hela projektet 13,5 miljoner kronor. Pengar som tas från det nationella kontot och som alltså inte belastar det som finns öronmärkt för Gotland.