Rörmokare ska återbetala kund

När fakturan för värmepanneinstallationen kom var priset det dubbla mot vad som överenskommits. Nu ska Bröderna Bengtssons rör återbetala kunden menar ARN.

Gotland2010-01-14 09:44

Det var när en villaägare på norra Gotland för ett år sedan skulle byta värmepanna som Fårösundsföretaget lämnade en prisuppgift för vad installationen skulle kosta, som sedan inte alls följdes. På fakturan stod ett pris som översteg det muntligt överenskomna priset med över 100 procent; istället för 20 000 krävdes villaägaren på 42 828 kronor.
Villaägaren valde att betala 23 000 men bestrida resten, och vände sig till Allmänna reklamations- nämnden ARN. Nu, ett år senare, har nämnden granskat ärendet och tagit del av rörmokeriets, Bröderna Bengtssons rör, synpunkter och finner att det är utrett att firman faktiskt har lämnat den prisuppgift som villaägaren påstår, och att villaägaren haft fog för att räkna med att priset skulle bli därefter. Nämnden rekommenderar därför rörmokeriet att genast betala tillbaka 19 858 kronor till villaägaren.

Fick göra om arbetet

Till saken hör att installationsarbetet fick göras om eftersom pannan, som villaägaren köpt av en privatperson, först installerades fel. Bröderna Bengtssons rör har hävdat att de följt tillgängliga installationsbeskrivningar och att de därför inte kan lastas för att det först blev fel. Enligt företaget gick det först inte att få fram korrekta installationsbeskrivningar för pannan.
Detta underkänner ARN i full enighet som grund för extra debiteringar gentemot villaägaren.
Att prisuppgiften inför arbetet endast lämnades muntligt kan i det här fallet ha haft betydelse; ett muntligt avtal gäller på samma sätt som ett skriftligt, men just eftersom det inte lämnades någon skriftlig offert har företaget inte grund för att hävda några "extrakostnader" utöver grundpris - det nämndes bara ett pris och kunden har, enligt ARN, inte haft någon anledning att förvänta sig något annat annat än det priset.

Allmänna reklamations-nämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt, och utan avgift för parterna, pröva konsumenttvister.

Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet.


ARN kan endast rekom-mendera företag att ersätta för fel och brister, men dess beslut är ägnade att genom offentlighet verka för ansvarstagande inom handeln.


Den som påstår att ett fast pris avtalats, har bevis-bördan för sitt påstånde.

Det är köparen som ska bevisa att det finns ett fel i en vara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om