"Risken större än fördelarna"

Regeringen vill att färjetrafiken ska medfinansieras av gotlänningarna. Det oroar delar av oppositionen på Gotland.– Vi ser stora faror i att staten vill backa från det ekonomiska ansvaret, säger Brittis Benzler (v).

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-01-27 04:00
Både infrastrukturministern Åsa Torstensson (c) och statssekreteraren Leif Zetterberg talar om regional medfinansiering, om ansvaret för trafiken flyttas från Rikstrafiken till Gotland.
Signalerna får miljöpartiets Stefaan de Maecker och vänsterns Brittis Benzler att reagera.
- Vi ska aldrig gå in med ekonomiskt ansvar i färjetrafiken. Det är ett för stort risktagande som kan gå ut över bland annat vården, säger Brittis Benzler.

Kostar 500 miljoner
Färjeförbindelserna mellan Gotland och fastlandet kostar årligen 500 miljoner kronor att driva. Om en lokal organisation byggs upp för färjetrafiken kommer även pengarna att flyttas över från staten till region Gotland.
- Riskerna är större än fördelarna. Vi befarar att Gotlands kommun kommer att få vara med och betala för den standard vi vill ha, annars kan vi själva tvingas dra ner på turtätheterna för att få det att gå ihop, säger Brittis Benzler.

Borde vara Vägverket
2006 riskerade gotlänningarna kraftiga ökningar på biljettpriserna som en följd av höjda drivmedelskostnader. Staten lade då till 100 miljoner kronor extra för att hålla biljettpriserna nere. De ekonomiska musklerna försvinner om ansvaret läggs över på Gotland, befarar Brittis Benzler.
Ansvaret för trafiken borde istället ligga på Vägverket, tycker hon.

Vill ha inflytande
Eva Nypelius (c), kommunstyrelsens ordförande, är inte lika orolig.
- Näringsdepartementet förstår våra synpunkter och vet vad vi behöver. Men om Gotland ger signaler att vi inte vill ha inflytande över trafiken riskera regeringen att ifrågasätta våra möjligheter att ta ansvaret, säger hon.
I måndags träffades den arbetsgrupp som ska utreda om det är möjligt att flytta ansvaret för färjetrafiken från staten till Gotland. I gruppen ingår tjänstemän från Näringsdepartementet, Rikstrafiken och Gotlands kommun.
- Arbetsgruppen ska se vilka möjligheter som finns, och ta fram förslag på avtal och finansiering, säger Eva Nypelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om