Rikstrafiken stoppar fÀrjeflyg
Rikstrafiken sÀger nej till fÀrjeflyg mellan Gotland och SmÄland. Förslaget om en ny flygförbindelse anses komma för sent i pÄgÄende upphandling om Gotlandstrafiken.
Gotlandsflyg och Skyways har tillsammans med Luftfartsverket gjort en utredning om ett fÀrjeflyg, som skulle göra Gotlandstrafiken miljövÀnligare. Genom flyglinjen blir resorna kortare, det blir mindre utslÀpp av vÀxthusgaser och gotlÀnningarna kan Äka kollektivtrafik hela vÀgen.
FÀrjeflyget Àr tÀnkt att anvÀnda samma prismodell som fÀrjorna. Flera dagliga avgÄngar planeras. Flygbiljetten med gotlandsrabatt ska kosta 350 kronor. För övriga blir priset 610 kronor.
Flyg plus tÄg
Tanken Àr att efter flyget har landat pÄ Smaland Airport i Alvesta nÀra VÀxjö, ska de resenÀrer som vill, kunna ta tÄget till andra destinationer.
Det framhÄlls att pÄ en resa Malmö-Gotland med tÄg plus "FÀrjeflyg" kommer utslÀppen bli bara en tiondel av de som gÀller nu med fÀrjetrafiken.
Under vintern ska, enligt utredningen, snabbfÀrjan pÄ Oskarshamnlinjen ersÀttas med en lÄngsam och mindre nattfÀrja dimensionerad för godstrafik och de passagerare som inte kan ta fÀrjeflyget.
Denna ordning medför en kostnadsbesparing för Rikstrafikens del pÄ runt 50 miljoner kronor per Är, en summa som Rikstrafiken i stÀllet skulle flytta över till flygtrafiken.
Men Rikstrafiken sade i helgen nej till ett fÀrjeflyg i nuvarande upphandling.
- Vi hinner helt enkelt inte med att fÄ in en flygförbindelse i den pÄgÄende upphandlingen om Gotlandstrafiken som gÀller perioden frÄn och 2009 och minst sex, eventuellt tio Är framÄt i tiden, sÀger Staffan Widlert, generaldirektör för Rikstrafiken, till SmÄlandsposten.
- Sex Är Àr lÄng tid. Politikerna mÄste ta sitt ansvar för miljön redan nu, sÀger Conny Bohlin.
Han verkar inte överraskad över Rikstrafikens beslut.
- Förslaget kom 5 i 12. Upphandlingstiden var nÀstan slut. Visst borde vi ha kommit pÄ detta redan för ett Är sedan.
Flygföretagen planerar att starta debattsida i Àmnet pÄ internet.
- Tanken mÄste gro. Vi vill vÀcka debatt. Om gotlÀnningarna inte vill ha nÄgot fÀrjeflyg sÄ lÀgger vi ned förslaget. VÄr hotade miljö kan inte vÀnta i sex till tio Är. Ett fÀrjeflyg Àr det mest miljövÀnliga alternativet, sÀger Conny Bohlin.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!