Rikstrafiken stoppar färjeflyg
Rikstrafiken säger nej till färjeflyg mellan Gotland och Småland. Förslaget om en ny flygförbindelse anses komma för sent i pågående upphandling om Gotlandstrafiken.
Gotlandsflyg och Skyways har tillsammans med Luftfartsverket gjort en utredning om ett färjeflyg, som skulle göra Gotlandstrafiken miljövänligare. Genom flyglinjen blir resorna kortare, det blir mindre utsläpp av växthusgaser och gotlänningarna kan åka kollektivtrafik hela vägen.
Färjeflyget är tänkt att använda samma prismodell som färjorna. Flera dagliga avgångar planeras. Flygbiljetten med gotlandsrabatt ska kosta 350 kronor. För övriga blir priset 610 kronor.
Flyg plus tåg
Tanken är att efter flyget har landat på Smaland Airport i Alvesta nära Växjö, ska de resenärer som vill, kunna ta tåget till andra destinationer.
Det framhålls att på en resa Malmö-Gotland med tåg plus "Färjeflyg" kommer utsläppen bli bara en tiondel av de som gäller nu med färjetrafiken.
Under vintern ska, enligt utredningen, snabbfärjan på Oskarshamnlinjen ersättas med en långsam och mindre nattfärja dimensionerad för godstrafik och de passagerare som inte kan ta färjeflyget.
Denna ordning medför en kostnadsbesparing för Rikstrafikens del på runt 50 miljoner kronor per år, en summa som Rikstrafiken i stället skulle flytta över till flygtrafiken.
Men Rikstrafiken sade i helgen nej till ett färjeflyg i nuvarande upphandling.
- Vi hinner helt enkelt inte med att få in en flygförbindelse i den pågående upphandlingen om Gotlandstrafiken som gäller perioden från och 2009 och minst sex, eventuellt tio år framåt i tiden, säger Staffan Widlert, generaldirektör för Rikstrafiken, till Smålandsposten.
- Sex år är lång tid. Politikerna måste ta sitt ansvar för miljön redan nu, säger Conny Bohlin.
Han verkar inte överraskad över Rikstrafikens beslut.
- Förslaget kom 5 i 12. Upphandlingstiden var nästan slut. Visst borde vi ha kommit på detta redan för ett år sedan.
Flygföretagen planerar att starta debattsida i ämnet på internet.
- Tanken måste gro. Vi vill väcka debatt. Om gotlänningarna inte vill ha något färjeflyg så lägger vi ned förslaget. Vår hotade miljö kan inte vänta i sex till tio år. Ett färjeflyg är det mest miljövänliga alternativet, säger Conny Bohlin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!