Rikstrafiken mötte gotlänningarna
Oljepriset ska synas på färjebiljetten.Färjeföretaget måste få kontrakt på längre tid än sex år.
- Kontraktstiden är orimligt kort och styrs av EU. Det är vår sak att försöka påverka detta för att driva igenom en längre upphandlingstid, sa Staffan Widlert som är generaldirektör..
Hotet att förlora dagens snabba färjor var ett annat ämne som han fick förklara.
- Rikstrafikens mål är fortsatt snabba färjor med samma turtäthet som dagens och det ska rymmas inom vår budget. Det är en bister målkonflikt för oss, sa han.
Ökad konkurrens
Medlet för att uppnå detta är ökad konkurrens.
- Vi vill att fler är med och tävlar.
Bo Larsson från Gotlands friidrottsförbund såg längre restider som förödande.
- Det får inte hända att ni förlänger restiderna. Det ska vara första skall-kravet. Varför ska vi få det sämre, undrade han.
Staffan Widlert har förstått att det betyder mycket.
- Dilemmat är att trafikkostnaden ökat från 240 till 355 miljoner kronor på kort tid. En stor del beror på energipriserna. Snabbfärjorna drar mycket olja.
- Vi måste öppna för de som kör saktare för att få vettig konkurrens och bra priser.
- Gotland står inför en stor diskussion med ökade bränslekostnader - ett allvarligt dilemma, sa Staffan Widlert.
Rikstrafiken kan tänka sig en något längre överfartstid, men värderar snabbhet högt vid anbudsgranskningen.
Kortare incheckningstider
- Vi kan också tänka oss kortare incheckningtider för att kompensera en långsammare färja.
Rikstrafiken har granskat marknaden, vilka rederier och företag som kan tänkas sköta gotlandstrafiken.
- Vi vet vilka snabbfärjor som finns och vilka som äger dem, säger Staffan Widlert som tillsammans med sina medarbetare aktivt raggat nya operatörer för att få in många anbud.
- Vi har informerat rederier runt om i världen vad som är på gång och påmint företagen som inte hört av sig.
I upphandlingsunderlaget finns många skall-krav, men inget säger att trafiken ska vara minst lika bra som dagens.
- Då hade vi uteslutit många tänkbara operatörer. Dessutom måste vi undvika krav som enskilt gynnar nuvarande operatör
Hamnarna är ett sådant exempel och ska ligga utanför själva anbudet.
- Annars skulle företagen inte tävla på samma villkor, säger Tom Andersson som ansvarar för upphandlingen på rikstrafiken.
En annan kostnad som hamnar lite utanför är oljepriset.
- Högre bunkerpriser ska synas på biljettpriset precis som när oljan blir billigare.
- Oljan kan ingen skydda sig mot, ingen kommer undan inte ens bilister, säger Staffan Widlert.
Krav på anbudsgivarna togs upp. Åke G Sjöberg ville veta vad som händer om Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg blir frikänd.
- Man är oskyldig till frågan är prövad. Jag vill inte spekulera i den frågan. Vi fick rådet att pröva frågan och de
Lika krav för alla
- Kraven är lika för alla och gäller såval Destination Gotland som andra. Inga konkurser eller brott i yrkesutövningen tolereras.
Vägpriserna och nollpriser var frågor för det politiska systemet som Rikstrafiken inte rår över.
- Men jag skulle bli förvånad om vi inte får uppdraget av regeringen att utreda frågan, sa han.
Differentierade godspriser är ett orosmoln, särskilt för lantbrukarna.
- Tanken är att vi ska frigöra utrymme. Somliga vinner och andra förlorar. Men det blir bara om operatören tycker det är förmånligt, sa Tom Andersson som ansvarar för upphandlingen..
Göran Örtbrandt undrade vilka incitament som fanns för att öka antalet resenärer.
- Operatören får alla intäkter själv vilket innebär att man också tjänar på fler resenärer. fler resenärer blir en ren förtjänst.
Hur gör Bornholm ville Barbro Ronsten veta.
- Alla betalar samma pris. Priserna sjunker däremot under gotlandspriserna för de som köper rabattkuponger med många resor. Resenärer som reser ofta får betydligt biligare resor, berättade Nils Nordenbrink i Trafikantrådet som undersökt marknaden..
Facken lät också sin röst höras genom Ulf Hammarström som berättade att 200 årsarbetet kan försvinna från ön. Han meddelade att de tänkte kämpa för svenska fartyg och svenska rederier till gotlandstrafiken.
- Vi kommer att agera för det på vårat eget sätt, sa han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!