Rikstrafiken frågar drabbade resenärer

Destination Gotlands sätt att sköta informationen efter färjekrocken i juli bröt inte mot avtalet med staten. Men Rikstrafiken vill ändå undersöka hur drabbade passagerare upplevde informationen.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Gotland2009-09-03 04:00
Många missnöjda resenärer kom till tals i media efter olyckan, och ofta klagade de på hur bristfällig informationen från Destination Gotland varit.
- Vi vill undersöka om den bilden stämmer. Vi har fått tillgång till Destination Gotlands e-postlistor, och ska inom kort skicka ut en enkät till ett urval av passagerare, berättar Rikstrafikens utredningschef Hans Wreber.
Enkäten ska kompletteras med Haverikommissionens utredning av hur informationen sköttes ombord på de två färjorna vid olyckstillfället. Hans Wreber räknar med att undersökningen kan vara klar i början på nästa månad.
I avtalet med staten regleras bland annat hur Destination Gotland ska sköta informationen till passagerare vid exempelvis förseningar och inställda turer.
- Vi har redan prövat den delen, och kommit fram till att rederiet inte brutit mot avtalet.
- Men vi vill göra den här undersökningen ändå, för att lära oss mer om hur information sprids efter en olycka. Den kunskapen kan vi ha nytta av även inom andra trafikslag, säger Hans Wreber.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om