Rikstrafiken förbereder redan nästa färjeanbud
Rikstrafiken vill aldrig mer hamna i ett läge där man inte får några anbudsgivare till Gotlandstrafiken. Därför startar man redan nu utredningar inför nästa anbudsperiod, som börjar 2015.
Den första handlar om vilket arbetssätt man ska använda.
Här finns fyra alternativ för framtiden.
Flera alternativ utreds
Det första handlar om ren kommersiell trafik, det andra ett läge där staten, som i dag, utdelar tjänstekommission.
Det tredje alternativet innebär att staten tillhandahåller fartyg och upphandlar drift och underhåll.
Det sista, om inget annat alternativ fungerar, innebär en trafik som drivs av ett statligt rederi.
Den andra utredningen ska ta itu med trafikupplägget, hur den ska utformas, vilka miljökrav som kan komma att ställas, vilken kvalitet trafiken ska ha.
Trafiken blir dyrare
Så mycket är klart redan nu att alla vet att oljepriset är på väg upp sedan en tid, vilket betyder att Gotlandstrafiken kommer att kosta staten mer framöver. Hur mycket är svårare att sia om.
- Vår kostnadsutredning pekar nu på att oljepriset kanske går upp omkring 50 procent fram till 2015, vilket skulle innebära en kostnad på en halv miljard totalt, men det kan också blir mer, sade Hans Wreber, utredningschef vid Rikstrafiken.
Han var i går i Visby för att prata med kommunen, länsstyrelsen och Trafikantrådet.
Han sade att han och Rikstrafiken är angelägna om att få veta vilken trafik gotlänningarna vill ha.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!