Revisorskritik mot Gotlands kommun
Administrationen har varken blivit enklare eller lättare. Det nya personalsystemet i Gotlands kommun kritiseras av kommunens revisorer.
Det här skulle minska det administrativa arbetet för chefer, arbetsledare och handläggare samt korta ner handläggningstiderna, var det tänkt. Men revisorerna noterar att rutinerna inte fullt ut fungerar som de borde.
Stora skillnader
De pekar särskilt på de stora skillnaderna när de jämfört barn- och utbildningsförvaltningen och hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Ytterligare ett mål med det nya personalsystemet var att de anställda skulle få ett it-stöd som var säkert och kostnadseffektivt. Men revisorerna konstaterar att få verksamhetschefer tycker att det lett till några förenklingar. Flera av dem som revisorerna intervjuat anser till och med att lönehanteringen i dag tar mer tid i anspråk än tidigare.
Otydligt ansvar
Revisorerna klagar också på att chefernas ansvar när de attesterar, alltså skriver under papper, inte är tydligt. De påpekar att när de kontrollerade mars månads löner så var det 85 ansvariga chefer som inte attesterat lönetransaktionerna enligt gällande regler.
Revisorerna vill nu, fyra år efter att det införts, ha en redovisning av vilka besparingar det nya personalsystemet inneburit.
Svar från kommunstyrelsen och nämnderna vill man ha senast den 14 december.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!