Resenärer vittnar om bokningsstrul: ”Tar det på stort allvar”

Svårt att se bokningar, göra ändringar och att sidan hänger sig.
Det är några av de problem som läsare vittnat om när det gäller Destination Gotlands nya bokningssystem.
– Vi beklagar att vissa haft problem, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef.

Resenärer upplever problem med det nya bokningssystemet på Destination Gotland.

Resenärer upplever problem med det nya bokningssystemet på Destination Gotland.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2025-06-29 16:00
  • Destination Gotlands nya bokningssystem, lanserat i april, har fått kritik för tekniska problem.
  • Läsare har hört av sig och berättat om svårigheter att se bokningar, göra ändringar och att sidan hänger sig.
  • "Det är förståeligt att det skapat frustration hos vissa användare. Vi har jobbat löpande med att identifiera och lösa buggar", säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.

Sedan Destination Gotland bytte bokningssystem i april har läsare regelbundet hört av sig och vittnat om problem med att boka resor. Bland annat upplever man att sidan hänger sig, det är svårt att göra ändringar och att bokningar inte syns.

På Destination Gotland är man medveten om problemen.

– Vid flera tillfällen sedan lanseringen i april har hög belastning påverkat hastigheten, funktionen och stabiliteten på vår webbplats. Det är förståeligt att det skapat frustration hos vissa användare. Vi har jobbat löpande med att identifiera och lösa buggar samt öka kapaciteten för att hantera hög belastning. Trots vissa störningar fungerar bokningen bra för majoriteten av användarna – vilket vi ser tydligt i det stabila inflödet av bokningar, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.

På Destination Gotland är man medveten om de olika problemen med bokningssystemet.
På Destination Gotland är man medveten om de olika problemen med bokningssystemet.

En resenär berättar att han reser ofta och nyligen upplevde problem med bokningssytemet.

– Jag kunde inte gå in på två av mina bokningar, jag kunde bara se bokningsnumret. Så jag ringde kundtjänst som fick berätta vad det var för resor, säger han.

Det var även problem med betalningen.

– Det visade sig att bokningarna inte hade satts upp på mitt resekort, så jag skulle fått betala kontant. Kundtjänsten var väldigt hjälpsamma och fixade det, men hade jag inte ringt så hade jag inte upptäckt det, säger resenären.

"Vi beklagar att vissa resenärer haft problem med bokningen. Vi vet att det påverkar resursplaneringen och tar det på stort allvar," säger Adam Jacobsson, Sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
"Vi beklagar att vissa resenärer haft problem med bokningen. Vi vet att det påverkar resursplaneringen och tar det på stort allvar," säger Adam Jacobsson, Sälj- och marknadschef på Destination Gotland.

– Det har förekommit vissa problem för våra kortkunder, särskilt vid hög belastning. Det är något vi känner till och arbetar aktivt med att förbättra, säger Adam Jacobsson.

Flera läsare beskriver också att kötiden till kundtjänsten varit lång. Adam Jacobsson säger att man anpassar bemanningen efter behovet och efterfrågan.

Skriver ni ut på hemsidan när det är problem med bokningssystemet?

– Vid större driftstörningar informerar vi alltid via hemsidan. Men ibland handlar det om mycket kortvariga problem som löser sig inom minuter. Då är det inte alltid relevant att publicera.

Fortfarande länkar man till den gamla bokningssidan på sin sajt.

– Den gamla bokningssidan är fortfarande tillgänglig eftersom vissa tjänster ännu inte funnits på den nya. Dessa har successivt flyttats över, och vi planerar att stänga ner den gamla sidan inom kort, säger Adam Jacobsson.

Vad vill du säga till de resenärer som upplevt problem och som undrar när de kommer vara åtgärdade?

– Vi beklagar att vissa resenärer haft problem med bokningen. Vi vet att det påverkar resursplaneringen och tar det på stort allvar. Arbetet med att förbättra kapacitet, prestanda och stabilitet pågår löpande – och vi gör vårt yttersta för att allt ska fungera så bra som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!