Rekordgenerationen - turismens framtid

Långsiktig internationell satsning på Rekordgenerationen, det vill säga 50+, diskuterades vid möte i Visby på onsdagen med 30 ledande personer inom gotländsk turistnäring.
Även avgående "Gotlandsambassadören" Thage G. Peterson la fram sina visioner om svensk vinterturism med Gotlandsbyn, som GT berättade om i går.

Gotland2005-12-15 06:00
Kommunstyrelsens ordförande Jan Lundgren nämnde turism- och tjänstenäringarna som de två näringar som rycker fram som de viktigaste för Gotland.

Bättre transporter
På mötet deltog bland andra från Sveriges rese- och turistråd nye vd:n Thomas Brül. Han berättade att rådet bygger om verksamheten och riktar in sig mot målgruppen internationell turism. Endast en målgrupp är nödvändigt för att inte försvinna i konkurrensen.
Siktet är inställt på globala resenärer indelade i tre grupper nämligen Rekordgenerationen med utflugna barn, Den yngre generation med god ekonomi som ännu inte skaffat barn, och Den aktiva familjegenerationen.
Vid mötet diskuterades framför allt inriktning mot internationella Rekordgenerationen. Och innan marknadsföringens görs måste det till produktutveckling som till exempel bättre transporter och paketresor.

Produktutveckling pågår
- Här gäller det personer som vill åka hela vägen utan att till exempel byta flyg, sade Thomas Brül. Vana resenärer som vill ha allt i ett paket. Hotell med sådan standard att de inte behöver ligga i våningssängar.
Produktutveckling pågår hela tiden inom gotländsk turism och vid gårdagens möte kom det nya infallsvinklar.
Thomas Brül tog också upp bokningarna och att de sker mer och mer över Internet, att hela resan skall kunna bokas på nätet.
- Rekordgenerationen går inte till researrangörerna och bokar utan gör det i stor utsträckning på nätet, sade han. Då gäller det att erbjudanden om Gotlandspaket också finns där.

Familjemånader
Thomas Brül använde ordet spetsturism när han nämnde att rikta in sig på internationell marknad. Jan Lundgren påpekade att för Gotlands del måste det bli att spetsa in sig på en del av den internationella marknaden, till exempel Berlin eller Hamburg.
Medan Thage G. Peterson sade att han i "sitt tänk" hade de tre baltiska staterna samt Polen.
- I de kontakter jag haft med Polen så är intresset stort för Sverige. Och då vore det bra att börja med Gotland med både färje- och flygförbindelser.
Men det ena behöver inte förta det andra inom områdena svensk och internationell turism.
- Mina visioner är att Gotland skall bli stort besöksmål för vinterturism, sade Thage G. Peterson. Det kan bli både familjemånader med barnens månad och pensionärsmånader.

Ett konkret avstamp
- Vår avsikt med det här mötet och de idéer som kommit fram är nu att de skall få smälta in, att bland de 30 som var med få fram en nyckelgrupp som kan jobba vidare, sade Jan Lundgren. Det gäller att alla nu drar åt samma håll efter detta möte som var ett konkret avstamp för framtiden.
Vid onsdagens möte medverkade, förutom Thomas Brül och Thage G. Peterson, också bland andra Helena Lefvert och Lotta Bernhard, båda från Näringsdepartementet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om