Men på Tillväxt Gotlands frukostmöte i veckan fick det arbetet kritik:
- Skrota varumärket, säger Sven-Olof Bodenfors, ett av landets tyngsta namn i reklambranschen.
Ett 40-tal personer deltog vid mötet på Science Park i länsstyrelsens före detta lokaler på Strandgatan i Visby. Temat var "Surfa på medievågen?" efter all uppmärksamhet Gotland och gotlänningar fått i tv och andra medier.
Inbjuden var Sven-Olof Bodenfors, ett av de stora namnen i reklambranschen i Sverige. Han var bland annat med och grundade en av landets största reklambyråer, Forsman & Bodenfors i hemstaden Göteborg.
Byrån har gjort reklamkampanjer för bland andra Ikea, Apoteket och Volvo Personvagnar och vunnit många priser, till exempel Guldägget, Cannes Lions, Epica och Eurobest.
Och Sven-Olof Bodenfors är inte enbart imponerad av det arbete som lagts ned på varumärket:
- Varumärket blir lätt bara en process som kanaliseras, istället för en levande dialog mellan människor. Ledord som livskraft och kreativitet blir ofta urholkade. Lägg istället kraft på att utgå från vad omvärlden förväntar sig av Gotland och ta vara på nya idéer. Bygg på den bottenplatta av exotism och historia som Gotland har, säger Sven-Olof Bodenfors.
Två veckor bör bli fler
- Jag tycker att ni ska lyssna mer på kidsen. Våra framtidspolitiker har kanske grönt hår, men de är inte dumma i huvudet. Och strunta i att räkna så noga ibland och lita på att idén håller ändå.
Medeltidsveckan och Almedalsveckan var exempel som togs upp, två veckor om året som borde kunna utvecklas så att de lever även övriga veckor under året.
- Det handlar om att skapa en situation där alla är vinnare, både vi på Gotland och dem vi lockar hit. Kvalitet är viktigt, därför har vi skärpt reglerna för vilka som får vara med, förklarade Karin Lindvall som varit kommunens samordnare för Almedalsveckan sedan många år.
Media - året runt
Bergmancentret på Fårö togs upp som en potential för utvecklingen av nya evenemang och ökad mediabevakning av övriga Gotland. Året runt.