Regnet bra - och dåligt

Först klagar man på vädret, sen åker man och handlar.
Det är logiken för handeln menar experterna.
- Shopping är den största turistattraktionen. När det är dåligt väder så ligger man inte på stranden, säger Lars Backemar, köpcentrumsexpert på fastighetskonsulten Newsec.

Badkläderna hänger kvar. Fia Jacobsson, säljare på Intersport på Östercentrum konstaterar att badkläderna sålt dåligt i sommar.

Badkläderna hänger kvar. Fia Jacobsson, säljare på Intersport på Östercentrum konstaterar att badkläderna sålt dåligt i sommar.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2012-08-14 04:00

Vädret har lämnat en del övrigt att önska under juni, juli och augusti. Det har varit till glädje för handlarna på ön.

- Det har varit shoppingväder, säger Lars Backemar.

Om kunderna ska lockas till butiker och köpcentrum ska det vara dåligt väder, men inte för dåligt.

- Småruggigt och mulet ska det vara, men inte så att regnet vräker ner, säger Lars Backemar.


Mycket kvar att göra
Experten på köpcentrum har själv semestrat på Gotland och påpekar att Visby utnämnts till "Årets stadskärna".

- Men det finns mycket kvar att göra när det gäller tillgänglighet, gemensamma öppettider och samarbetet med regionen, säger Lars Backemar.

Handlarna på Gotland får också skjuts av turismen.

- De utländska turisterna lägger nästan hälften av reskassan på shopping, de är en väldigt viktig del av detaljhandeln. De inhemska turisterna lägger runt en tredjedel av reskassan, säger Martin Karlsson, senioranalytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI.

Sett till landet som helhet gav den regniga sommaren ingen skjuts åt försäljningen av kläder och skor under juli månad.


Stillastående mode
Behovet av sandaler och shorts regnade bort. Försäljningen av skor minskade med 5,9 procent jämfört med förra sommaren. Försäljningen av kläder minskade med 4,3 procent.

Detta enligt Svensk handel stils försäljningsindex.

- Branschen har haft en dålig utveckling under flera år, men det kan ha att göra med en allmänt dålig utveckling för ekonomin som helhet. Samtidigt har inte mycket hänt med modet. Men blickar man framåt så ser vi en utveckling mot ett mer färgglatt mode, det kan påverka siffrorna positivt framöver, säger Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil.


Höstinköp pågår
För augusti hoppas Sandström på bättre siffror.

- Augusti i fjol var en svag jämförelsemånad. Samtidigt pågår nu inköpen för hösten och vintern och det kommande modet ska förhoppningsvis ge konsumenterna skäl att förnya sin garderob, säger Mikael Sandström.

De gotländska företagen summerar just nu sina försäljningssiffror för sommaren och hoppas på att överträffa fastlandsföretagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om