Region Gotland har ett avtal med Big Travel som ska sköta deras bokningar av resor. Bolagets ekonomi har visat på stora skulder både till staten och till enskilda aktörer. Under de senaste tre åren rör det sig om mer än 400 betalningsanmärkningar som bolaget fått och lägger man till koncernens alla bolag handlar det om mer än 500 poster där bolag och stat inte fått betalt i tid.
Kronofogden ska, enligt skuldsaldot den 9 november, nu driva in obetalda skulder till enskilda fordringsägare på 6 146 947 kronor. Det är Big Travels kunder som inte har fått betalt för varor och tjänster och som därför lämnat in betalningsanmärkningar till Kronofogden.
Under de tre senaste åren har 422 betalningsanmärkningar gjorts bara till Big travel Sweden AB, ett av koncernens bolag. Skulderna gäller både enskilda fordringsägare och staten. Skatteskulden i maj var 5 631 716 kronor.
Om man tittar på bolag kopplade till Big Travel och dess huvudman, är de sammanlagda skulderna som Kronofogden försöker driva in betydligt högre. European Travel system support hade ett skuldsaldo hos Kronofogden på 29 273 806 kronor den 9 november. Nästan hela summan är pengar som Skatteverket kräver in. Skuldsaldot för huvudbolaget i koncernen, Taptum AB den dagen, var 7 859 526 kronor, varav 3,7 miljoner kronor var skatteskulder.
Bolaget Big Travel har under hösten begärts i konkurs av olika bolag vid två tillfällen men har då betalat av skulden till bolaget varpå konkursbegäran återkallats.
Branschtidningen Travel News anklagar nu Fredrik Skarke, Big travels huvudman, att fara med osanning. Enligt Travel News ska han ha hävdat att skulderna reglerats.
– Vi har betat av allt hos Kronofogden och betalar av på våra lån. Det tickar och går, svarade Fredrik Skarke på Travel News fråga om skulderna för några veckor sedan.
När Travel News gjorde en kontroll några veckor senare, den 6 november, konstaterade de att skulderna var kvar.
Helagotland har sökt representanter för bolaget men inte fått något svar.
Region Gotland har ännu ett avtal med Big Travel som går ut vid årsskiftet. En ny upphandling pågår. Tills dess måste regionen anlita det skuldsatta företaget för att inte riskera kontraktsbrott.